مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

۳ باور غلط در مورد استاتین‌ها

«استاتین ها» داروهایی هستند که باعث کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی می شوند. برای کاهش سطح کلسترول، معمولا اولین خط درمان پس از اصلاح سبک زندگی، استاتین‌ها می‌باشند که خطر سکته مغزی، حمله قلبی و حتی مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را تا ۲۵ درصد یا بیشتر کاهش می‌دهند. اگرچه استاتین‌ها برای افرادی که بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی هستند مفید است، اما همچنان بسیاری از مردم در مورد مصرف این دسته از داروها نگرانی دارند. در این مقاله به ۳ باور غلط در مورد استاتین ها می‌پردازیم.

اگر عادت های بد مانند مصرف غذا های آماده را با عادات خوب مانند دویدن و پختن یک غذای سالم در خانه عوض کرده‌اید، در مسیر درستی برای حفظ یا کاهش کلسترول خونتان به سطح نرمال هستید.

اما گاهی اوقات اصلاح سبک زندگی برای کاهش کلسترول خون کافی نیست. در این مواقع است که پزشک درمان دارویی را به شما توصیه می کند.

«استاتین ها» داروهای تجویزی هستند که باعث کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی که از عوامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند، می شوند. برای کاهش سطح کلسترول، معمولا اولین خط درمان پس از اصلاح سبک زندگی، استاتین ها می باشند که خطر سکته مغزی، حمله قلبی و حتی مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را تا ۲۵ درصد یا بیشتر کاهش می دهند. اگر از افرادی باشید که قبلا عارضه قلبی – عروقی را تجربه کرده اید، استاتین ها پایه اصلی درمان پیشگیرانه طولانی مدت هستند و احتمال بروز مجدد این عارضه را کاهش می دهند.

اگرچه استاتین ها برای افرادی که مستعد بیماری های قلبی-عروقی هستند مفید است، اما باز هم مردم در مورد مصرف این دسته از داروها نگرانی دارند. ست مارتین، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و مدیر مرکز اختلالات چربی پیشرفته، می گوید: «به طور کلی، در مورد خطرات استاتین ها اغراق شده است. استاتین ها عملکرد خوبی دارند. پس از بررسی افرادی که برای دهه ها استاتین مصرف کرده اند متوجه شدیم که این داروها بی‌خطر هستند و اکثر مردم آن‌ها را بدون هیچ مشکلی به خوبی تحمل می‌کنند. اما همچنان، این باورهای غلط همچنان پابرجاست.»

باور غلط شماره ۱: مصرف داروهای استاتین منجر به دیابت می شود.

حقیقت: در آزمایشات بالینی، استاتین‌ها به دلیل افزایش جزئی قند خون، تشخیص دیابت بزرگسالان را تسریع می‌کنند. دکتر مارتین در این باره می گوید: «با این حال، افرادی که این عارضه جانبی را تجربه می کنند، قبلاً قند خون بالاتر از حد طبیعی داشته اند.» برای کسانی که دیابت مرزی دارند، افزایش خفیف قند خون با استاتین‌ها می‌تواند دیابت را پنج هفته زود تر نشان دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که داروهای استاتین در افرادی که دیابت ندارند، باعث ایجاد دیابت نمی شوند. دکتر مارتین می‌گوید: «به‌علاوه، مزایای کاهش عوارض قلبی در افرادی که مبتلا به پره‌دیابت یا دیابت هستند، بسیار بیشتر از افزایش ملایمی است که ممکن است در قند خون آنها رخ دهد.»

باور غلط شماره ۲: استاتین ها اغلب باعث از دست دادن حافظه می شوند.

حقیقت: در سال ۲۰۱۲، سازمان غذا و داروی آمریکا برچسب داروی استاتین را تغییر داد تا حاوی اطلاعاتی باشد مبنی بر اینکه برخی افراد هنگام مصرف داروها دچار از دست دادن حافظه و سردرگمی شده اند.

مارتین توضیح می‌دهد: «متاسفانه، این تغییر بر اساس برخی مطالعات و شواهد ضعیف بود. و منجر به نگرانی مردم به طور جدی در مورد تاثیر سطوح پایین کلسترول بر عملکرد مغز شد. اما در واقع مغز کلسترول خود را می سازد و به کلسترول خون بستگی ندارد.

مارتین می‌گوید: «من و همکارانم در جانز هاپکینز به‌طور خاص در مورد موضوع تأثیر استاتین‌ها بر اختلال عملکرد شناختی یا زوال عقل تحقیق کردیم. تمام مطالعات انجام شده را بررسی شد و متوجه شدیم که دقیق ترین مطالعات نشان می دهد که استاتین ها باعث از دست دادن حافظه نمی شوند. در واقع، استفاده طولانی مدت از استاتین ها ممکن است تأثیر مفیدی بر مغز داشته باشد زیرا به جلوگیری از سکته مغزی و محافظت از سلامت عروق در مغز کمک می‌کند.

باور غلط شماره ۳: ممکن است با مصرف داروهای استاتین به کاتاراکت (آب مروارید) مبتلا شوید.

حقیقت: برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است بین داروهای استاتین و افزایش خطر ابتلا به آب مروارید رابطه‌ای وجود داشته باشد. با این حال، این تحقیقات یا در حیوانات انجام شده بود و یا دقت آن‌ها پایین بوده است.

به گزارش مارتین، بهترین شواهدی که ما در اختیار داریم از آزمایش‌های بالینی با کیفیت بالا بر روی انسان است، که نشان داد داروهای استاتین خطر تشکیل آب مروارید را افزایش نمی‌دهند. در واقع، برخی از مطالعات حتی در طول زمان معاینات چشمی را در افراد انجام دادند و هیچ تفاوتی در سلامت چشم بین افرادی که استاتین مصرف می کردند و افرادی مصرف نکردند دیده نشد.

حرف آخر

دکتر مارتین می‌گوید، نتیجه‌گیری‌ها و گایدلاین‌های پزشکی تنها بر اساس یک مطالعه نوشته نمی‌شود، بلکه با بررسی مطالعات متعددی در آن زمینه به دست می‌آیند. «مطالعات متعددی در مورد استاتین‌ها وجود دارد، زیرا مدت زیادی است که در بازار هستند و توسط تعداد زیادی از مردم استفاده می شوند. برخی از مطالعات از نظر علمی دقت بالایی ندارند. نکته مهم این است که به قوی ترین شواهد نگاه کنید و با پزشک خود در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید.»

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مهدی احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.