مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بعد از حمله قلبی چه مراقبت هایی انجام دهیم (۱) : مراقبت های خانگی عمومی بعد از حمله قلبی

بهبودی بیمار بعد از یک حمله قلبی می تواند یک فرآیند طولانی باشد و نیازمند تغییرات بزرگی در زندگی شماست. ممکن است که شما مجبور شوید عادت های غذا خوردن خود را تغییر دهید و شروع به انجام فعالیت فیزیکی کنید داروهای جدید دریافت کنید و به پزشک معالج خود برای ویزیت به طور منظم مراجعه کنید با این همه فقط این درمان ها می توانند به شما در جلوگیری از خطر حمله های قلبی دیگر و کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی کمک کنند

بعد از حمله قلبی چه مراقبت هایی انجام دهیم (۱) : مراقبت های خانگی عمومی بعد از حمله قلبی

مرخص شدن از بیمارستان : بیشتر افراد سه الی پنج روز بعد از بستری شدن در بیمارستان به علت سکته قلبی می توانند مرخص شوند در بعضی موارد ممکن است این زمان طولانی تر باشد مانند زمانی که به جراحی نیاز دارید و یا اگر در بازگشت شما به وضعیت نرمال مشکلی پیش بیاید شما مرخص نخواهید شد تا زمانی که وضعیت تان به حالت پایداری برسد. قبل از ترک بیمارستان مهم است که شما و خانواده تان برنامه مرخص شدن را به طور دقیق متوجه شوید و مطمئن شوید که همه سوال های شما پاسخ داده شده اند و همه ی دارو های شما( چه قدیمی چه جدید)  به طور کامل نوشته شده باشد. بعد از یک حمله قلبی مرسوم است که داروهای جدید را شروع کنید و دوزهای داروهای قدیمی را متوقف یا تنظیم نمایید.

داروها: بیشتر افرادی که دچار حمله قلبی شده اند با تجویز چندین دارو به خانه فرستاده می شوند. مهم است که هر کدام از این داروها به صورت مستقیم مصرف شود بعضی از این داروها به شما کمک می کنند که عمر طولانی تری داشته باشید در حالی که داروهای دیگر به پیشگیری یا درمان علائم بازگشتی مثل درد قفسه سینه کمک میکنند.

 

  • آسپرین می‌تواند به پیشگیری از لخته شدن خون در آینده کمک کند و ریسک مرگ بعد از حمله قلبی را کاهش دهد علاوه بر آسپرین داروهای ضد پلاکت دیگری مانند پلاویکس به افرادی که در رگ های شان استنت قرار داده شده  داده می‌شود تا از مسدود شدن مجدد رگ ها جلوگیری کنند. این داروها همراه با آسپرین داده می‌شود. مصرف آسپرین یا داروهای ضد پلاکت را بدون اولین چک با پزشک قلب خود ترک نکنید.

این چک کردن با پزشک قلب بسیار مهم است حتی اگر شما پزشک دیگری (برای مثال یک جراح یا متخصص گوارش) نیاز می بیند که داروهای قلبی را برای یک فرایند مثل جراحی آندوسکوپی قطع کنید. اما باید توجه داشته باشید که این کار ممکن است خطرناک باشد و شما باید با پزشک خود درباره قطع آنها صحبت کنید

 

  • بتا بلاکرها: (مثل: آتنولول یا متوپرولول) داروهایی هستند که قلب شما را در مقابل استرس حمایت می‌کنند و می‌توانند از ابتلا به حمله قلبی در آینده پیشگیری کنند این کار سرعت ضربان قلب شما را کاهش می دهد و می تواند هفته ها طول بکشد تا بدن شما به آن عادت کنید و ممکن است دوزی که مصرف میکنید چندین بار تغییر داده شود تا دوزی که بدن شما با ان سازگار است مشخص شود.

 

  • نیتراتها: (مثل: نیتروکانتین ویا ایزوسورباید) داروهایی هستند که عروق کرونری را گشاد میکنند تا خون بیشتری به ماهیچه قلبی برسد و برای درمان و جلوگیری از درد قفسه سینه استفاده می‌شود نیتراتها باید دقیقاً به عنوان داروی تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.

 

  • مهار کننده ACE : (مثل: کاپتوپریل؛انالاپریل و لیزینوپریل) می‌توانند به کار بهتر قلب بعد از یک حمله قلبی کمک کند و مقدار آسیب از یک حمله قلبی را کاهش دهد. و ممکن است ازنارسایی قلب و حمله‌های قلبی در آینده ممانعت کنند. همچنین فشار خون را کاهش میدهد.

 

  • استاتین: (مثل : آتروستاتین , روزوستاتین) داروهایی هستند که با پایین بردن سطح کلسترول بد از حمله مجدد قلبی جلوگیری کند. استاتین ها به پایدار کردن پلاک های تنگی در داخل شریان ها که دلیل حمله های قلبی هستند کمک می کنند. این داروها در دوزهای بالا بعد از یک حمله قلبی داده می شود حتی برای کسانی که سطح کلسترول آنها نرمال یا پایین است.

 

داروهای بعد از یک حمله قلبی مهم هستند. توجه کنید که باید آنها را به درستی مصرف کنید. یک لیست از اسامی آنها و تعداد دفعاتی که در روز باید آنها را دریافت کنید داشته باشید برای مثال رنگ و شکل هر کدام از داروهای تان را یاد بگیرید. اگر شما یک داروی تجویز شده جایگزین با یک رنگ و شکل جدید دریافت کنید با داروساز یا پزشک خود آنها را مرور کنید تا بدانید کدام جایگزین کدام شده است.

برای بعضی افراد سخت است که دارو های شان را چند بار در روز مصرف کنند اگر این مشکل را دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید تا اگر راهی هست تعداد دفعات مصرفی قرص ها را در روز کم کنند. گاهی قیمت داروها هم یک مشکل است. راه‌هایی ممکن است وجود داشته باشند که قیمت داروها را کم کنند. برای جزئیات بیشتر راجع به داروها از قبیل عوارض جانبی و اینکه چه زمانی شما نباید داروهای تان را با داروهای خاص دیگری یا غذاهای خاصی مصرف کنید از پزشک معالج خود سوال نمایید.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه صادقی گیل زاد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.