مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بعد از حمله قلبی چه مراقبت هایی انجام دهیم (۲) : بازتوانی قلبی

بهبودی بیمار بعد از یک حمله قلبی می تواند یک فرآیند طولانی باشد و نیازمند تغییرات بزرگی در زندگی شماست. ممکن است که شما مجبور شوید عادت های غذا خوردن خود را تغییر دهید و شروع به انجام فعالیت فیزیکی کنید داروهای جدید دریافت کنید و به پزشک معالج خود برای ویزیت به طور منظم مراجعه کنید با این همه فقط این درمان ها می توانند به شما در جلوگیری از خطر حمله های قلبی دیگر و کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی کمک کنند و همچنین توانایی شما را در انجام فعالیت فیزیکی افزایش می دهد.

بعد از حمله قلبی چه مراقبت هایی انجام دهیم (۲) : بازتوانی قلبی

افرادی که دچار حمله قلبی شده اند تشویق می‌شوند که در یک فعالیت و برنامه بازتوانی شرکت کنند. این برنامه می تواند توانایی قلب شما را بهتر کند ,سرعت تپش قلب را کاهش دهد, خطر مرگ و عوارض بیماری های قلبی را کاهش دهد.

برای بازتوانی قلب سه کار باید انجام گیرد:
  1. ورزش
  2. کاهش ریسک فاکتور ها
  3. کاهش مواجهه با استرس نگرانی و افسردگی

اگر هر سه این کار را انجام دهید بیشتر برای شما فایده دارد. هرچند اگر شما نتوانید همه را انجام دهید می‌توانید یک مورد یا ترکیبی از دو مورد را انجام دهید.

ورزش : اثرات مفید ورزش برای بهتر کردن سلامت قلب و عروق شناخته شده است. هرچند همه می‌توانند بعد از یک حمله قلبی به طور مناسب ورزش کنند اما میزان و شدت ورزش بستگی به شدت بیماری قلبی شما دارد. اولین گام در برنامه ورزشی این است که  خطرو عوارض ورزش کردن را که معمولا با انجام یک تست ورزشی روی تردمیل مشخص می شود تعیین کنید.

درطول بازتوانی قلب یک فرد تعلیم دیده با شما کار می‌کند و پزشک شما یک برنامه ورزشی که برای شما مناسب و است فراهم می آورد. این برنامه با توجه به میزان آمادگی و و میزان سلامت قلب شما , محدودیت های  فیزیکی ,میزان و شدت  ورزشی که نیاز است تا سلامت قلب شما را ارتقا دهد به شما نوشته می‌شود.

ورزش توصیه شده اغلب شامل تمرینات  هوازی مثل راه رفتن, شناکردن, دوچرخه سواری,  قایق سواری و بالا رفتن از پله ها ست که  شما خودتان هم می‌توانید با فعالیت‌های روزمره خود این ورزش های هوازی را انجام دهید.

بیشتر افراد میتوانند شدت فعالیت‌های خود را در محل کار افزایش دهند.

ورزش به صورت مکرر و ۳ تا ۵ بار در هفته پیشنهاد می‌شود .

هر دفعه باید شامل موارد زیر باشد :

۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کردن

۲۰دقیقه ورزش کردن

۵تا۱۰  دقیقه سرد کردن

حذف کردن مرحله گرم کردن یا سرد کردن می‌تواند خطر عوارض بیماری های قلبی را افزایش دهد.

کاهش ریسک فاکتورها : تعدادی از فاکتورها خطر ابتلا و پیشرفت  بیماری های قلبی و حمله قلبی را افزایش میدهد. کم کردن یا حذف این فاکتورها می‌توانند کمک‌کننده باشد

ترک سیگار

سیگار به طور مشخص می تواند خطر بیماری عروق کرونری قلب و حمله قلبی را افزایش دهد و ترک سیگار می‌تواند به سرعت این خطرات را کاهش دهد. یک سال بعد از ترک سیگار خطر مرگ در اثر بیماری عروق کرونری قلب در حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد و با گذشت زمان و نکشیدن سیگار همچنان کمتر میشود. در بعضی مطالعات ریسک حملات قلبی و سرعت تپشقلب بعد از دوسال ترک سیگار کاهش می‌یابد و مثل افراد غیرسیگاری می‌شود.

درمان فشار خون بالا

داروهایی که فشار خون بالا را کنترل می‌کنند اغلب بعد از یک حمله قلبی پیشنهاد می‌شود این مهم است که این داروها را دقیقاً آنطور که تجویز شده مصرف کنید.

درمان کلسترول بالا

مصرف داروهایی که برای پایین اوردن کلسترول خون هستند بعد از حمله قلبی ضروریست.

مدیریت دیابت

در افراد مبتلا به دیابت عوارض ناشی از حمله قلبی افزایش می‌یابد. کنترل قند خون می‌تواند این خطرات و سایر عوارض را کاهش دهد. که این کنترل می تواند با کاهش وزن, رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن و چک کردن مرتب قند خون و مصرف داروهای خوراکی (برای افراد دیابت نوع دوم) و انسولین( برای افراد دیابت نوع اول و گاهی نوع دوم )همراه باشد.

مشاوره تغذیه

مشاوره تغذیه به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند یا سطح کلسترول خون را کاهش دهند کمک می‌کند و گزارشات یک متخصص تغذیه بهترین مشاوره درباره غذا است که می تواند کمک کننده باشد.

درمان های روانی اجتماعی

احساس افسردگی, نگرانی و انکار حمله قلبی  در بیماران بعد از حملات قلبی مرسوم هستند که در تعداد زیادی از بیماران اتفاق می‌افتد. افسردگی توان ورزش کردن وسطح انرژی را کاهش می دهد و باعث خستگی میشود و کیفیت زندگی و احساس خوب بودن را کاهش میدهد. خانم ها مخصوصا خانمهای جوان در خطر بسیار بالای افسردگی بعد از حمله قلبی هستند.

این علائم اغلب از مشکلاتی در خانواده, ازدواج و محل کار ناشی می‌شود. مشاوره روانپزشکی فردی یا مداخلات گروهی و بعضی درمان های دارویی با یک داروی ضد افسردگی می‌تواند مفید باشد. در بسیاری از برنامه های بازتوانی قلب از  تلاش افراد زیادی ازجمله روانشناسان روانپزشکان و مددکاران اجتماعی استفاده می شود .

دریافت درمان برای افسردگی و نگرانی می تواند امید به زندگی و احساس خوب بودن را افزایش دهد.

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه صادقی گیل زاد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.