مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آسپرین و بیماری های قلبی

آسپرین ازجمله دارو های مشهور کاهنده ریسک حملات و سکته های قلبی می باشد. این دارو در هم نشینی با برخی شرایط خاص بیولوژیکی بدن مثل زخم معده و یا فشار خون بالا و نیز در تداخل با سایر عوامل خارجی و داروهایی چون ایبوپروفین مشکل ساز می گردد.

آسپرین و بیماری های قلبی

امروزه آسپرین یکی از شایع ترین داروهایی هست که افراد را ازحملات قلبی و تکرار آن حفظ می نماید. تعدادی از تحقیقات اخیر نشان داده اند که مقادیر اندکی از آسپرین درکاهش ۲۵درصدیریسک بیماری­ ها و حملات و قلبی موفق بوده است.

تشخیص اینکه آسپرین بر چه افرادی و به چه میزانی اثرخواهد گذاشت، جای بحث دارد.دستورالعمل های بروز شده در منابع علمی  به این پرسش کمک کرده است، بدین ترتیب مشخص شده است که سود اصلی این دارو برای مردان در جلوگیری از حمله قلبی می باشد؛همچنین برای زنان پیشگیری از سکته مغزی ایسمیک(ناشی از کمبود خونرسانی)که در آن عروق غذا دهنده ی مغزی مسدود میشود، فایده مهم آسپرین بشمار می رود.

عامل خطر اصلی آسپرین برای هردو جنس خونریزی دستگاه گوارشی و سکته هموراژیک (ناشی از خونریزی ) می­باشد. درافراد درگیر با بیماری­های قلبی شکایات خونریزی متناسب با سن بالا می رود.همچنین خطرمصرف آسپرین در مردان بالاتر است زیرا که احتمال ابتلا به خونریزی گوارشی در آنان تقریبا دو برابر زنان می­باشد.

حدود۴۰درصد مردم ممکن است همه فواید ضد لخته شدگی حاصل از آسپرین را تجربه نکنند.تعدادی از عوامل احتمالا این مقاومت به آسپرین را توجیه نماید. بعضی از این فاکتورها امکان تغییر پاسخدهی بدن به آسپرین در گذرزمان را ایجاد می­کنند یا برخی مردم در جذب آسپرین از لوله گوارشی مشکل دارند، یا استعمال دخانیات ،اضافه وزن،میزان زیاد کلسترول و فشار خون بالا اثر بر پلاکت ها را مختل می کند. همچنین نقش ژن­ های مختلف را نیز در واکنش بدن به آسپرین نباید نادیده گرفت.

برخی مطالعات ثابت کرده است که داروهای ضد التهاب غیراستروییدیNSAID مانند ایبو پروفین می توانند خاصیت محافظتی آسپرین را کمرنگ کنند؛ البته مصرف روزانه ی ایبوپروفین نه مصرف گاه به گاه آن مدنظر است .

اگرچه دو تست آزمایشگاهی برای سنجش میزان کارکرد آسپرین وجود دارد ولی بدلیل تازگی ایده مقاومت به آسپرین بسیاری از پزشکان ازاین موضوع بی­ خبر بوده و یا برای در خواست این آزمایشات منتظر شواهد زیادی می مانند.

کاری که شما باید انجام دهیداین چنین است: اول با پزشک خود درباره ی انجام آزمایشات مذکور صحبت کنید. دوم اگر به داروی NSAIDنیازمندید، نوعی از آن را انتخاب کنید که با آسپرین مشکل ساز نباشد مانند ناپروکسین یا دیکلوفنانس و در آخر مصرف آسپرین را متوقف نکنید.(فارغ از نتیجه آزمایشات).آسپرین بوسیله­ ی راه های مختلفی از حملات قلبی پیشگیری می­کند؛ اگر شما به آن مقاومت دارید با پزشک خود درباره  استفاده از داروی ضدانعقاد دیگری مشورت کنید.

آسپرین در افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده، زخم معده،مشکل خونریزی و نیز افرادی که داروی ایبوپروفین یا  سایر داروهای NSAID و یا وارفارین مصرف می­کنند، باعث خونریزی بیشترمی ­گردد؛  پس افرادی که ریسک بیش از حد متوسط خونریزی دارند باید با پزشک خود مشاوره نمایند.

استفاده از آسپرین برای جلوگیری از حملات قلبی و یا سکته ها برای همه افراد کارساز نیست و با شانس ابتلا به این موارد مرتبط هست ؛ برای مثال خانمی۶۵ ساله با شانس۲۰درصدی سکته در ۱۰سال آینده کاندیدی مناسب برای مصرف آسپرین بوده  و پتانسیل وی برای واکنش منفی در برابر این دارو در حد ۸ درصد است.

در پایان منابع علمی توصیه کرده اند که ۸۱ میلی گرم از آسپرین در روز کارکرد بالایی داشته و مشکلات  خونریزی کمتری را هم ایجاد می­کنند. مصرف آسپرین دارای پوشش محافظتی، به جلوگیری از زخم معده و دیگر جنبه های مرتبط با معده کمک می­کند.

استاد ناظر:

دکتر علی وشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

بابک سیف اللهی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.