مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

جایگزینی مصرف نمک با کلرید پتاسیم

آیا می خواهید میزان مصرف سدیم خود را کاهش دهید؟ به جای نمک، کلرید پتاسیم را جایگزین نمایید.
امروزه سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان مواد غذایی را تشویق می‌کند تا نمک کلرید پتاسیم را جایگزین نمک معمولی (سدیم کلرید) در محصولات خود نمایند. این ماده معدنی به کاهش مصرف سدیم و افزایش دریافت پتاسیم کمک می‌کند. اما باید در نظر داشت هنگامی که شرایط پزشکی فرد مناسب نیست باید برای مصرف کلرید پتاسیم با پزشک خود مشورت کند.

سازمان غذا و دارو (FDA) تولید کنندگان مواد غذایی را به استفاده از نمک معدنی در محصولات خود تشویق می کند. بعضی از مواد غذایی حاوی نمک معدنی می باشند. اگر برچسب بر روی مواد غذایی مصرفی خود را از نظر وجود کلرید پتاسیم بررسی کنید، کاهش مصرف سدیم و کاهش فشار خون برایتان آسان تر می­‌شود. صنایع غذایی از ترکیب نمک معدنی به عنوان جایگزین نمک معمولی (کلرید سدیم) استفاده می‌­کنند. کارشناسان گفته‌­اند که استفاده از کلرید پتاسیم برای مصرف کنندگان طعمی مشابه نمک معمولی ایجاد می­‌کند بدون این که دریافت روزانه کلرید سدیم را افزایش دهد. از طرف دیگر افزایش مصرف پتاسیم می‌­تواند فشار خون را بهبود ببخشد. مقامات سازمان غذا و دارو تولید کنندگان مواد غذایی را به استفاده از این ماده معدنی تشویق می­‌کنند. طبق دستور العمل سازمان غذا و دارو  تولید کنندگان اجازه دارند این ماده را به عنوان “نمک کلرید پتاسیم” در ترکیبات مواد غذایی استفاده کنند. در این دستورالعمل آمده است: افزودن عبارت  “کلرید پتاسیم” به “نمک” ممکن است تولید کنندگان را به استفاده از این جایگزین سدیم تشویق کند و به مصرف‌کنندگان کمک کند تا درک کنند که کلرید پتاسیم می‌تواند جایگزین کلرید سدیم در غذاها شود. این ممکن است به کاهش مصرف سدیم در افرادی که سدیم بیش از حد مصرف می‌کنند کمک کند و مصرف پتاسیم را که کمتر مصرف می­‌شود، افزایش دهد.

مواد غذایی حاوی کلرید پتاسیم 

به گفته کارولین وست پاسرلو ،سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، کلرید پتاسیم را  نه تنها به عنوان جایگزین­ نمک بلکه در این غذاها نیز می­‌توان یافت:

اسنک­‌ها

سوپ­‌ها

چیپس سیب زمینی

غلات

خوراکی­‌های یخ زده

کریستین کرک پاتریک، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب “کبد لاغر: برنامه‌­ای اثبات شده برای پیشگیری و معکوس کردن بیماری همه گیر و خاموش : کبد چرب” بیان کرده است که نمک کلرید پتاسیم نیز در مواد غذایی زیر یافت می­‌شود:

نوشیدنی­‌های جایگزین الکترولیت

چاشنی­ها

محصولات گوشتی

اما مقدار کلرید پتاسیم در هر محصول کم است. وی همچنین بیان داشت کلرید پتاسیم کاملا تلخ است، بنابراین معمولا در مقادیر زیاد استفاده نمی‌­شود اما می‌­توان طعم نمکی را در مقادیر کم به دست آورد.

فواید سلامتی

به گفته ناتان آرنولد، سخنگوی سازمان غذا و دارو، انتخاب نمک کلرید پتاسیم به عنوان جایگزین برای نمک خوراکی چندین فایده برای سلامتی دارد ( کاهش مصرف سدیم و افزایش دریافت پتاسیم).

مصرف متوسط سدیم در ایالت متحده ۳۴۰۰ میلی گرم در روز می‌­باشد در حالی که میزان مصرف توصیه شده ۲۳۰۰ میلی گرم در روز است. آرنولد اظهار داشت: افزایش مصرف سدیم با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری­های قلبی عروقی است. وی افزود: مصرف پتاسیم در ایالت متحده به طور کلی پایین است ولی مصرف کافی آن می­تواند به بهبود تنظیم فشار خون کمک کند.

کرک پاتریک به مردم توصیه می­‌کند مراقب مصرف سدیم خود باشند و غذاهای حاوی نمک کلرید پتاسیم مصرف کنند زیرا این نمک، سدیم دریافتی روزانه آن­‌ها را افزایش نمی‌­دهد. او بیان داشت رژیم غذایی معمولی غربی سرشار از سدیم می‌­باشد و مطالعات زیادی نشان می‌­دهند حتی کاهش اندک سدیم مصرفی در رژیم غذایی می‌­تواند به محافظت در برابر حمله قلبی و سکته مغزی که هر دو به عنوان قاتلان اصلی شناخته می‌­شوند کمک کند.

با این وجود اندی دی سانتیس، متخصص تغذیه و کاهش وزن، نظریه متفاوتی دارد. او می‌­گوید من کلرید پتاسیم را به خودی خود با فواید سلامتی مرتبط نمی­‌دانم. درست است که بسیاری از مردم آمریکای شمالی بیش از حد سدیم مصرف می‌­کنند، اما نمک خوراکی معمولی به ندرت عامل اصلی سدیم در رژیم غذایی افراد است، بنابراین جایگزینی نمک با پتاسیم کلرید ممکن است روی سطح سدیم تاثیر گذار باشد یا نباشد.

دی سانتیس گفت: غذاهای فرآوری شده و رستورانی سهم اصلی سدیم در رژیم غذایی افراد می­‌باشد. به علاوه صرف این که یک غذا حاوی کلرید پتاسیم باشد، لزوما به این معنی نیست که کاملا فاقد سدیم است. وی گفت: ممکن است مواد غذایی وجود داشته باشند که از هر دو (سدیم کلرید و پتاسیم کلرید) در آنها استفاده شده باشد.

برخی نگرانی­‌های سلامتی  

دی سانتیس بیان داشت که پتاسیم کلرید جزء ضروری یک رژیم غذایی سالم نیست. در واقع، برای افرادی که چندین دارو مصرف می‌­کنند یا دارای مشکلات کلیوی هستند، می‌­تواند تاثیر منفی بر سلامت آن‌ها داشته باشد. این افراد باید در استفاده از کلرید پتاسیم جایگزین­ نمک بسیار مراقب باشند، زیرا ممکن است از میزان پتاسیمی که دریافت می‌­کنند آگاه نباشند و باید با پزشک مشورت نمایند. پارسلو نیز گفت افراد با شرایط  پزشکی خاصی که باعث اختلال در دفع ادراری پتاسیم می­‌شود (مانند نارسایی کلیوی، دیابت و…) باید در مورد میزان مصرف پتاسیم خود با پزشک مشورت کنند و ممکن است نیاز به محدود کردن یا اجتناب از غذاهای حاوی کلرید پتاسیم داشته باشند. او افزود، اما برای افراد سالم، کلرید پتاسیم به احتمال زیاد هیچ آسیبی ندارد.

نحوه بررسی برچسب مواد غذایی

اگر نمک کلرید پتاسیم را در ترکیبات مواد غذایی مورد علاقه تان بر روی برچسب آن ندید­ه‌­اید، مطمئن باشید که به احتمال زیاد به زودی می­‌آید. طبق دستورالعمل اخیر سازمان غذا و دارو تلاش بر این است که نمک کلرید پتاسیم به ترکیبات مواد غذایی افزوده شود. آرنولد می­‌گوید این تغییر ممکن است درک مصرف کنندگان را افزایش دهد که کلرید پتاسیم یک عنصر مشابه نمک سدیم کلرید است با مزیت بیشتر چون حاوی پتاسیم می‌باشد. در حال حاضر، کلرید پتاسیم روی برچسب­‌های مواد غذایی تحت عنوان نمک بدون سدیم می­‌باشد.

غذاهای کامل هنوز سالم­ترین انتخاب هستند

متخصصان رژیم غذایی اتفاق نظر دارند که بهترین انتخاب برای سلامتی افراد غذاهای کامل هستند. در حالی که اکثر مردم نیاز دارند مصرف سدیم خود را کاهش دهند و دریافت پتاسیم که یک ماده مغذی کم مصرف برای سلامت می باشد را افزایش دهند. افراد باید مصرف مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهند و میوه و سبزیجات بیشتر  مانند آووکادو، سیب زمینی شیرین را جایگزین نمایند. پارسلو می­‌گوید اسفناج و لوبیای سفید یا سیاه از مواد غذایی کامل حاوی منابع طبیعی پتاسیم هستند و بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌­باشند. دی سانتیس نیز بیان کرد اکثر مردم باید به دنبال دریافت پتاسیم از غذاهای غنی از مواد مغذی سالم مانند میوه‌­ها، سبزیجات، آجیل، دانه­‌ها و حبوبات باشند.

 

نکته پایانی

مقامات سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان مواد غذایی را تشویق می­‌کنند تا نمک کلرید پتاسیم را به عنوان جایگزین مناسب برای سدیم در محصولات خود بگنجانند. این ماده معدنی به کاهش مصرف سدیم و افزایش دریافت پتاسیم کمک می­‌کند. با این حال، هنگامی که شرایط پزشکی فرد مناسب نیست باید با پزشک خود مشورت کند. به طور کلی، رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل مانند میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات همچنان بهترین استراتژی برای یک زندگی سالم می­‌باشند.

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

طناز پارسازادگان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.