مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

دیابت چگونه بر قلب شما تأثیر می‌گذارد؟

دیابت یک بیماری مزمن است که در آن سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است. داشتن سطح قند خون بالاتر از محدوده طبیعی به طور مداوم می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند کاهش بینایی، مشکلات کلیوی، مشکلات پا و ساق پا و افزایش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی شود. بیماری‌های قلبی عروقی بزرگترین علت مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت است.

در دریابت روش‌های معمول بدن برای کنترل قند خون یا سطح گلوکز خون به درستی کار نمی‌‌کند. وقتی بدن شما غذا را هضم و جذب می‌کند، سطح قند خون شما افزایش می یابد. سلول های بدن شما این قند را با کمک هورمونی به نام انسولین از خون برداشت می‌کنند و از آن برای انرژی استفاده می‌کنند. وقتی بدن شما انسولین کافی تولید نمی‌کند یا به خوبی به آن پاسخ نمی‌دهد، سطح قند خون بالا تر از حد طبیعی خواهد رفت.

عواقب ابتلا به دیابت چیست؟

با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند منجر به عوارض جدی شود، از جمله:

  • از دست دادن بینایی
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات عصبی
  • مشکلات پا و ساق پا
  • افزایش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی

دیابت چگونه بر قلب شما تأثیر می‌گذارد؟

ابتلا به دیابت احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. بیماری های قلبی عروقی – از جمله سکته قلبی و مغزی – علت اصلی مرگ در میان افراد مبتلا به دیابت است. افراد مبتلا به دیابت تا چهار برابر بیشتر از افرادی که دیابت ندارند، در معرض سکته قلبی یا مغزی اند.

با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون ناشی از دیابت می تواند به رگ های خونی در قلب آسیب برساند و احتمال ایجاد رسوبات چربی را در آنها افزایش دهد.

هر چه مدت طولانی تری به دیابت مبتلا باشید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می شود. حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی عروقی نیز دارند. در واقع، اگر دیابت دارید، شانس مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی در شما و فردی که قبلاً حمله قلبی داشته است، برابر است. همچنین احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا اضافه وزن وجود دارد‌‌، که به نوبه خود می توانند باعث بیماری قلبی شود.

فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی

اکثر افراد مبتلا به دیابت همچنین دارای فشار خون بالا هستند که یکی دیگر از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است. در واقع، بسیاری از عوارضی که می‌توانید از ابتلا به دیابت داشته باشید، ناشی از آسیب به رگ‌های خونی شما در نتیجه فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن است.

دیابت بارداری و خطرات آینده

اکثر زنانی که در دوران بارداری خود به دیابت بارداری مبتلا بوده اند، پس از به دنیا آمدن نوزاد دیگر دیابت نخواهند داشت. با این حال، در مقایسه با زنانی که این بیماری را نداشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته هستند. اگر دیابت بارداری را تجربه کرده اید، با پزشک خود در مورد نظارت بر سلامت قلب خود و کنترل عوامل خطر صحبت کنید.

چگونه می توان خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داد؟

اگر به دیابت مبتلا هستید، برای مدیریت یا کاهش شانس ابتلا به بیماری قلبی، حفظ سبک زندگی سالم و مدیریت موثر دیابت بسیار مهم است. راه های انجام این کار عبارتند از:

  • مصرف دارو برای کنترل دیابت طبق دستور پزشک
  • رژیم غذایی متنوع از غذاهای سالم
  • فعالیت بدنی (به طور ایده آل برای حداقل ۳۰ دقیقه، بیشتر روزهای هفته)
  • کنترل سطح کلسترول و فشار خون
  • سیگار نکشیدن
  • محدود کردن مصرف الکل

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مهدی احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.