مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مشکلات قلبی و گرما: آنچه باید بدانیم و انجام دهیم

با گرمایش جهانی، دمای هوا در اکثر نقاط جهان به خصوص ایران به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است. این افزایش دما در فصول گرم سال خطراتی را برای افراد با بیماری‌های قلبی زمینه ای به همراه دارد. گرمای زیاد بار کاری قلب را افزایش می دهد. اگر مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستید، تا حد امکان از بیرون رفتن در هوای گرم خودداری کنید و در ساعات خنک‌تر روز بیرون از خانه بروید. هر ۲۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید، از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خوددادری کرده و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آب و هوای گرم چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟

نه تنها تماس با گرمای بالا خطر ابتلا گرمازدگی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند سلامت قلب را نیز تحت تاثیر قرار دهد. گرمای زیاد به سیستم قلبی-عروقی استرس و فشار بالایی تحمیل کرده و بار کاری قلب را بیشتر می‌کند. این موضوع می‌تواند احتمال ابتلا به سکته، آریتمی و نارسایی قلبی را افزایش دهد. به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست، یک چهارم مرگ‌های مرتبط با گرما به دلیل اثر گرمای شدید بر بیماری‌های قلبی-عروقی اتفاق می‌افتد و هر چه دما بالاتر باشد، این خطر افزایش می‌یابد.

مطالعه اخیر در ژورنال Circulation نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را طی هفت سال در کویت بررسی کرد، کشوری که دمای روز در گرم‌ترین ماه ها می‌تواند به بالاتر از ۴۰ درجه سلسیوس برسد. محققان در ابن مطالعه ارتباطی بین افزایش دما و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی پیدا کردند که بیشتر در دمای ۳۵ درجه تا ۴۳ درجه سلسیوس رخ می‌دهد.

دکتر آرون برنشتاین (مدیر موقت مرکز آب و هوا، سلامت و محیط زیست جهانی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد) می‌گوید: «تغییرات آب و هوا باعث گرمای شدید و بی‌سابقه‌ای شده است که می‌تواند کشنده باشد، به‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری قلبی».

بدن چگونه گرما را دفع می کند؟

بدن شما گرمای اضافی را به دو روش اصلی دفع می‌کند که هر کدام ممکن است بر قلب تأثیر بگذارد:

تابش و تماس مستقیم: وقتی هوای اطراف شما خنک‌تر از بدنتان است، گرمای اضافی بدن شما از طریق تابش و تماس مستقیم به محیط می‌رسد. برای دفع گرمای بیشتر، جریان خون به پوست زیاد شده تا گرمای بدن از طریق پوست به محیط برسد.

تبخیر: تبخیر عرق با گرفتن گرما از پوست به خنک شدن شما کمک می‌کند. وقتی هوا خشک است تبخیر به خوبی انجام می‌شود. اما وقتی هوا گرم و مرطوب است، با افزایش دمای بدن، عرق روی پوست می‌نشیند و تبخیر نمی‌شود.

هنگامی که دمای هوا به دمای بدن نزدیک می‌شود یا از آن فراتر می‌رود، به خصوص در رطوبت بالا، قلب باید سریع‌تر بزند و خون را با شدت بیشتری پمپ کند تا بدن شما گرما را دفع کند. در یک روز گرم و مرطوب، قلب شما ممکن است در هر دقیقه دو تا چهار برابر بیشتر از یک روز خنک کار کند.

برخی از داروهای قلبی ممکن است در روزهای گرم مشکلات قلبی را افزایش دهند. به عنوان مثال، بتابلاکر ها ضربان قلب را کاهش می‌دهند و مانع از افزایش گردش خون به اندازه کافی برای تبادل گرمای موثر می‌شوند. دیورتیک ها (قرص۲های ادرار آور) میزان ادرار را افزایش می‌دهند و خطر کم آبی بدن را افزایش می‌دهند.

چگونه می توانید از خود و قلب خود در هنگام افزایش دما محافظت کنید؟

با اینکه قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد بر همه افراد تأثیر می‌گذارد، اما داشتن مشکلات قلبی زمینه ای خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما و بستری شدن در بیمارستان را نیز افزایش می دهد. بنابراین بسیار مهم است که از استراتژی‌های اساسی برای خنک کردن خود استفاده کنید:

  • پیش بینی های آب و هوا را برای امواج گرما زیر نظر بگیرید و در آن روزها در داخل خانه بمانید و چنانچه از خانه خارج می‌شوید، عصر و صبح زود اغلب خنک‌ترین زمان ها هستند.
  • تا حد امکان در سایه استراحت کنید.
  • وقتی بیرون هستید، سعی کنید هر ۲۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید و یک تایمر برای یادآوری آن تنظیم کنید.

دکتر برنشتاین می گوید: «برای نوشیدن هرگز منتظر نمانید تا تشنه شوید»

  • اگر نارسایی قلبی دارید، از پزشک خود بپرسید که روزانه چه مقدار مایعات باید بنوشید، زیرا امکان تجمع مایعات و تورم ناشی از آن وجود دارد.
  • اگر داروهای دیورتیک مصرف می‌کنید، حتما از پزشک خود بپرسید که در هوای گرم چقدر باید آب بنوشید.
  • از مصرف نوشابه یا آبمیوه خودداری کرده و مصرف الکل را محدود کنید. نوشابه و آبمیوه ممکن است سرعت جذب آب از دستگاه گوارش به جریان خون را کاهش دهند. مطالعات کمی در این زمینه انجام شده است ام برخی از ان‌ها نشان داده اند که مصرف بیش از حد الکل ممکن است خطر گرمازدگی را در هوای گرم افزایش دهد.
  • از پوست خود محافظت کنید. آفتاب سوختگی بر توانایی بدن برای خنک شدن تأثیر می‌گذارد و کم آبی بدن را افزایش می‌دهد. از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی و لباس‌های سبک، رنگ روشن و گشاد استفاده کنید. همچنین، ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن، مقدار زیادی کرم ضدآفتاب با طیف گسترده یا محافظ UVA/UVB با SPF 30 یا بالاتر را روی تمام پوست‌های در معرض افتاب بمالید و هر یک ساعت این کار را تکرار کنید.

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مهدی احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.