مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

روش های پیشگیری از چاقی

چاقی در جهان بسیار شایع شده است و آمار شیوع ان روز به روز در حال افزایش است. برای مقابله با این روند، لازم است که همه نهاد ها های سیاسی و اجتماعی و افراد عادی دست به دست هم دهند تا شرایط مناسب را برای زندگی سالم فراهم کنند. افزایش اگاهی درباره روش های پیشگیری از چاقی و رسیدن به سبک زندگی سالم و حفظ ان میتواند بسیار کمک کننده باشد.

روش های پیشگیری از چاقی

هیچ راه حل انحصاری یا ساده ای برای جلوگیری از فراگیر شدن چاقی در جهان وجود ندارد. چاقی مسئله ی پیچیده ای است و روش مقابله ی چند جانبه ای را می طلبد. سیاست گذاران، سازمان های دولتی و محلی، رهبران تجاری و اجتماعی، مدارس، کادر سلامت و مراقبت از کودکان و افراد عادی جامعه باید دست به دست هم دهند تا محیطی را فراهم کنند که زمینه ی سبک زندگی سالم باشد. راه های زیادی وجود دارد که سازمان های دولتی و محلی میتوانند از طریق انها محیط مناسبی برای ترویج رفتار های سالم و درنتیجه پیشگیری از چاقی فراهم کنند.

برنامه های دولتی و محلی

منابع برای کمک به انتشار توصیه های بهداشت عمومی و شیوه های مبتنی بر شواهد برای سازمان های بهداشت عمومی دولتی، محلی، منطقه ای و قبیله ای، متقاضیان و متخصصان در دسترس هستند. دانستن نمایه توده بدنی (BMI)، به دست اوردن و حفظ وزن مناسب و فعالیت فیزیکی منظم، همه از اقداماتی هستند که میتوانید برای مقابله با چاقی انجام دهید.

اقدامات اجتماعی

برای مقابله با فراگیرشدن چاقی، اقدامات  اجتماعی می بایست تمرکز خود را در فراهم کردن زمینه های مختلف تغذیه سالم و شیوه های زندگی سالم بگذارند. دانش و اگاهی خود را درباره این اقدامات در زمینه های مراقبت های  زودرس از کودکان، بیمارستان ها، مدارس و غذاخوری ها افزایش دهید.

زندگی سالم

کلید رسیدن به وزن مناسب و حفظ ان، در تغییر کوتاه مدت رژیم غذایی نیست بلکه مربوط به سبک زندگی می باشد که شامل تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی منظم است.

ارزیابی وزن

نمایه توده بدنی (BMI) و دور کمر دو ابزار غربالگری هستند که وضعیت وزن شما و ریسک ابتلا به بیماری ها را می توانند براورد کنند.

وزن سالم و مناسب

BMI بالا، میتواند نشانه ی بالا بودن چربی بدن باشد. اگاهی خود را درباره مصرف متعادل کالری، کاهش وزن و حفظ وزن مناسب بالا ببرید.

 برنامه غذایی سالم

عادت های غذایی سالم، کلید اصلی رسیدن به وزن مناسب هستند. اطلاعات تغذیه ای خود را افزایش دهید، مراقب میزان مصرف کالری باشید، وعده هایتان را با برنامه میل کنید و دستور های غذایی سالم پیدا کنید.

فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی برای سلامتی و رسیدن به وزن مناسب بسیار مهم است، دانش و اگاهی خود را درباره انواع فعالیت های فیزیکی و دستور العمل های استاندارد درباره میزان لازم روزانه فعالیت فیزیکی بالا ببرید.

نکاتی برای والدین

دانش خود را درباره اهمیت و خطرامیز بودن چاقی در کودکان و طریقه کمک به انها برای نهادینه شدن رفتار های سالم افزایش دهید.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

زهرا کلاهچی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.