مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خود مراقبتی در بیماران دیابتی (۲) – روزانه چند بار قند خون خود راچک کنیم؟

مطالعات ثابت کرده است که افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا دو که قند خون نرمال یا نزدیک به نرمال دارند خطر کمتری برای عوارض ناشی از دیابت در مقایسه با افرادبا سطح قند خون بالادارند.
فرکانس و تواتر چک قند خون بستگی به این دارد که مبتلا به کدام نوع دیابت (۱ یا ۲) هستید و از چه درمانی استفاده می کنید(انسولین یا قرص های خوراکی یا تغییر سبک زندگی)

روزانه چند بار قند خون خود راچک کنیم؟

مطالعات ثابت کرده  است که افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا دو که قند خون نرمال یا نزدیک به نرمال دارند  خطر کمتری برای  عوارض ناشی از دیابت در مقایسه با افرادبا سطح قند خون بالادارند.

فرکانس و تواتر چک قند خون بستگی به این دارد که مبتلا به کدام نوع دیابت (۱ یا ۲) هستید و  از چه درمانی استفاده می کنید(انسولین یا قرص های خوراکی یا تغییر سبک زندگی).

در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، چک مکرر قند خون تنها راهی است که به طور موثر و ایمن سطح قند خون خود را مدیریت کنید. . اکثر  افراد نیاز دارند  که قند خون را حداقل ۴ بار در طول روز چک کنند.  اگر از پمپ انسولین استفاده می کنید یا در روز  ۳ نوبت یا بیشتر تزریق انسولین دارید یا خانم باردار با دیابت نوع یک هستید، ممکن است لازم باشد قند خون خود را  تا ۷ بار در روز یا بیشتر  چک کیند.

افرادی که قند خون خود را مکررا چک می کنند بویژه افرادی که از رژیم های درمانی با شدت بالای انسولین استفاده می کنند،  ممکن است چندین دستگاه چک قند خون در خانه، محل کار، مدرسه و یا کیف دستی خود داشته باشند.  این کار اجازه دسترسی آسان تر به وسایل تست را می دهد که می تواند تواتر و فرکانس انجام تست را افزایش داده و لذا  کنترل  قند خون را بهتر کند.

در افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیز پایش  قند خون اهمیت زیادی دارد. توصیه ها درباره اینکه شما چند وقت یکبار تست را انجام دهسد بستگی به عوامل فردی مانند نوع درمان( رژیم عذایی  یا داروی خوراکی یا  انسولین)، سطح هموگلوبین A1C و اهداف درمانی دارد. پزشک می تواند در این مورد که روزانه چند نوبت قند خون خود را چک کنید به شما کمک کند.

تفسیر نتایج تست قند خون

نتیجه ی تست قند خون به شما می گوید  که آیا درمان های دیابت شما بر مبنای اهداف است یا خیر.با این حال، نتایج  قند خون می تواند تحت تاثیر میزان فعالیت، غذاهای مصرف شده و داروها (انسولین یا قرص های خوراکی) باشد. برای تفسیر نتیجه ی آزمایش باید همه این عوامل را  در نظر بگیرید.

شما باید نتایج تست های قند خون خود را به طور منظم با پزشک تان مرور و بررسی کنید. .

گزارش نتایج تست قند خون باید شامل تاریخ و ساعت،  نتیجه قند خون، و دوز داروی مصرف شده باشد.  اطلاعات بیشتر درباره  غذای مصرفی ، ورزش، و بیماری و یا استرسی که تجربه کرده اید  می تواند کمک کننده باشند اما به طور کلی نیاز نیست هر روز ثبت شوند.

نیاز به انجام آزمایش ادرار

در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، اگر قند خون بالاتر از ۲۴۰mg/dl (میلی گرم در دسی لیتر خون) باشد، فرد در شرایط بیماری یا استرس قرار داشته باشد یا علائم  کتو اسیدوز مانند تهوع، استفراغ ودرد شکم داشته باشد نیاز است که آزمایش ادرار جهت بررسی کتون انجام شود.

کتون ها  اسیدهایی هستند که در زمانی که بدن انسولین کافی نداشته باشد تا قند را وارد سلول کند و لذا مجبور شود با تجزیه چربی انرژی تولید کند، ساخته می شوند.  کتون ها  همچنین  می توانند در زمان بیماری، اگر مقدار کافی گلوکوز وجود نداشته باشد (به علت غذا نخوردن یا استفراغ) تولید شوند. کتواسیدوز زمانی اتفاق می افتد که سطوح بالای کتون وجود داشته باشد  و می تواند منجر به  عوارض جدی  نظیر کمای دیابتی شود.

آزمایش کتون ادرار با نوارهای تست که در داروخانه ها موجود است انجام می شود و تهیه این نوارها نیاز به نسخه پزشک ندارد. . اگر کتون ادرار شما مقادیر متوسط یا  بالا بود بهتر است بلافاصله  با  پزشک خود  تماس بگیرید تا بهترین درمان  برای شما را تعیین کند. ممکن است لازم باشد دوز اضافه تری از انسولین  تزریق کنید یا پزشک تان ممکن است به شما بگوید که  به نزدیکترین واحد اورژانس مراجعه کنید.

 

 

استاد ناظر: دکتر البرز شرافتی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

 

دکتر حدیث میرزائی گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.