مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

یکی از مهم ترین مسائل در درمان بیماری ها شناخت علایم و نشانه های بیماری است. به علت شیوع بالای حمله قلبی، دانستن علایم و نشانه های آن اهمیت ویژه ای دارد.

حمله قلبی شرایط ویژه و خطرناکی است. زمانی رخ می دهد که خون کافی به قلب نرسد و عملکرد قلب بطور ناگهانی مختل شود.

بزرگترین خطر بی‌توجهی به حمله قلبی و علائم آن، مرگ است. در غیر این صورت فرد دچار نارسایی قلبی، تنگی تنفس، خستگی زودرس و علائم نارسایی قلبی مانند ورم پا و تندی ضربان قلب در هنگام فعالیت و استراحت می‌شود.

برخی از نشانه ها بر اساس اهمیت و شدت درگیری ارگان مربوطه نیاز به درمان فوری و  اورژانسی دارد و بی توجهی به آن عوارض و پیامدهای بدی را به دنبال خواهد داشت.

 

حمله قلبی چه نشانه هایی دارد؟

 حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی شرایط ویژه و خطرناکی است که در آن قلب نمی تواند به درستی فعالیت کند و ماهیچه قلب دچار مشکل جدی می شود. زمانی رخ می دهد که اکسیژن کافی به قلب نرسیده و عملکرد قلب مختل شود. دلیل حمله قلبی، بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.

 

 

 علائم و نشانه های حمله قلبی چیست؟

علائم حمله قلبی شامل موارد زیر می  باشد :

  • درد در قفسه سینه
  • درد شانه و بازو (ممکن است فقط یکی از بازو ها درگیر شود یا هردو)
  • درد گردن
  • تنگی نفس
  • ضعف و خستگی
  • غش
  • تعریق شدید و احساس سردی در تمام نقاط بدن
  • نگرانی و اضطراب
  • کاهش اشتها
  • تهوع و سوءهاضمه
  • گیجی

 

احساس فشار آزاردهنده، سنگینی یا درد در وسط قفسه سینه که معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و بیش از چند دقیقه ادامه یابد، مهم ترین علامت بالینی در حمله قلبی است.

اگر این درد به شانه ها، گردن، بازوها و فک پایین انتشار یابد ،جدی تر خواهد بود؛ گاهی افرادی که دچار حمله قلبی می شوند این درد و ناراحتی را به صورت احساس فشار ناشی از ایستادن فردی روی قفسه سینه یا احساس فشار ناشی از پیچیدن طناب به دور قفسه سینه شرح می دهند.

اغلب موارد علائم حمله قلبی با بیماری گاستریت یا التهاب معده اشتباه گرفته می‌شود که این امر بسیار خطرناک است زیرا در صورت وقوع حمله قلبی، بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی رسانیده شود تا اقدامات لازم انجام پذیرد.

در افراد سالمند، حمله قلبی می تواند با علایم افت فشار خون و سقوط تظاهر یابد و نشانه های معمول حمله قلبی وجود نداشته باشد.

همه افرادی که دچار حمله قلبی می شوند علایم و نشانه های یکسانی ندارند، و حتی با وجود داشتن علایم یکسان ممکن است شدت آن متفاوت باشد. بعضی از افراد درد کمی دارند و بعضی دچار درد شدید می شوند. همچنین ممکن است بعضی از افراد هیچ نشانه ای نداشته باشند و اولین نشانه همان حمله قلبی ناگهانی باشد.

 

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟‌

اگر دارای هرکدام از نشانه های زیر هستید به دنبال درمان های اورژانسی باشید :

  • درد در قفسه ی سینه
  • غش یا خستگی حاد
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم که با تنگی نفس ، درد قفسه ی سینه و یا غش همراه باشد.
  • تنگی نفس ناگهانی و شدید

اگرچه این علائم و نشانه ها می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد ولی عوامل متعدد دیگری هم مانند سایر  بیماری های قلب و ریه نیز وجود دارد که می تواند این علایم را ایجاد کند.

 

عوامل خطر:

مهم ترین عوامل خطر در بیماری های قلبی و عروقی شامل تغذیه نامناسب، چاقی، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف سیگار، فشارخون بالا، اختلال در چربی های خون ، دیابت و سن بالا است.

افراد دارای سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سالمندان (سن بیش از ۶۰ سال)  بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.

 

پیشگیری:

برخی از عللی که منجر به بیماری قلبی می شود، برگشت پذیر و قابل درمان می باشد. درمان ها می تواند علائم و عوارض را بهبود بخشد و به شما برای یک زندگی طولانی تر کمک کند .

تغییر شیوه ی زندگی ـ مانند ورزش کردن ،کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، کنترل استرس و کاهش وزن – می تواند در بهبود علایم و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کننده باشد .

راه پیشگیری ازحمله قلبی، کنترل عوامل موثر برگرفتگی رگ های قلب مانند کنترل فشار خون بالا ،  کنترل دیابت و یا کاهش وزن است .درصورتیکه به آن توجه نشود خطر ابتلا  به سکته ی قلبی افزایش می یابد.

 

استاد راهنما:

خانم دکتر بدرخواهان

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز است

دکتر فاطمه گرگانی

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.