مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خود مراقبتی در بیماران دیابتی (۴) – انتخاب دستگاه چک قند خون

دستگاه پایش قند خونی وجود ندارد که از سایر دستگاه ها بهتر باشد. عواملی وجود دارند که هنگام انتخاب دستگاه باید مدنظر باشند.
این عوامل شامل هزینه، سهولت استفاده، دقت و امکانات جانبی دستگاه است.

انتخاب دستگاه  چک قند خون

دستگاه پایش قند خونی وجود ندارد که از سایر دستگاه ها بهتر باشد.  عواملی وجود دارند که هنگام انتخاب دستگاه باید مدنظر باشند.

  • هزینه: با توجه به پیشنهادات فروش ویژه و تخفیف هایی که برای دستگاه های چک قند خون وجود دارد، تهیه آن برای اکثر مردم امکان پذیر است. قیمت  وسایل جانبی دستگاه، مانند نوارهای تست قند را چک کنید  زیرا در طول زمان  هزینه وسایل جانبی  از هزینه ی خود دستگاه بیشتر می شود.
  • سهولت استفاده: از بعضی از دستگاه ها ساده ترمی توان استفاده کرد.  ، بعضی نیاز به نمونه ی خون کمتری  دارند که این به معنای درد کمتر هنگام نیشتر زدن به انگشت است.  دستگاه ها از نظر سرعت پاسخ دهی نیز تفاوت دارند (در برخی موارد پاسخ دهی در حد ۵ ثانیه).
  • دقت: دستگاه های جدیدتر نتایج قابل اطمینان تری را ارائه می دهند.
  • امکانات جانبی: بعضی از دستگاه های پیشرفته تر قابلیت وارد کردن وقایعی مانند غذا و ورزش را  دارند و  این امکان را فراهم می کنند که به وسیله ی نرم افزار این اطلاعات را روی کامپیتر شخصی تان دانلود کنید. این امکانات بیشترین کمک را به افرادی می کنند که نیازمند چک مکرر قند خون و درمان با شدت بالا با انسولین هستند..

 سیستم پایش مداوم قند خون

سیستم پایش مداوم قند خون با استفاده از یک حسگر قند خون که در یک سوزن کوچک قرار دارد سطح قند خون را در مایع زیر پوست تعیین می کند. این حسگر به پوست چسبیده است و به صورت بی سیم نتایج را به یک وسیله کوچک ضبط کننده (با اندازه یک پیجر یا موبایل) منتقل می کند. این دستگاه ضبط کننده می تواند روی لباس نصب شود یا در کیف باشد یا جایی نزدیک فرد (مثلا میز کنار تخت خواب) قرار گیرد. این دستگاه هر چند دقیقه یکبار بارگزاری شده و سطح قند خون شما را نشان می دهد.

شما باید هفته ای یک بار حسگر را جدا کرده  و آن را در محل دیگری از بدنتان قرار دهید . همچنین شما باید چندین بار در روز  به چک قند با  استفاده از نمونه خون نوک انگشت ادامه دهید تا مطمئن شوید پایش مداوم قند خون صحیح انجام می شود.

در حال حاضر پایش مداوم قند خون  فقط برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک که تحت درمان با شدت بالای  انسولین هستند توصیه می شود که اغلب درمان شان با پمپ انسولین انجام می شود. .  بسیاری از متخصصان معتقدند که این روش ممکن است برای افرادی که در تشخیص زمان پایین بودن قند خونشان مشکل دارند بیشترین سودمندی را داشته باشد..

مزایای این روش عبارتند از:

دستگاه پایش مداوم سطح قند خون شما را هر چند دقیقه یک بار نشان می دهد، و این  به شما اجازه می دهد ببینید آیا قند خون در حال افزایش یا کاهش است و یا سطح ثابتی دارد.  همچنین زنگ هشدار دستگاه می تواند   تنظیم شود تا اگر سطح قند خون از مقدار مشخصی بالاتر یا پایین تر باشد شما را آگاه کند که به طور خاص برای افرادی که سطوح پایین قند خون خود را حس نمی کنند  مفید است. شما می توانید نتایج قند خون خود را از دستگاه پایش مداوم به کامپیوتر خود دانلود کنید که به شما اجازه دیدن سطح قند خون در طول زمان را می دهد. شما می توانید از این اطلاعات برای تعیین نیاز به تنظیم دوز انسولین استفاده کنید.

معایب استفاده از این روش عبارتند از:

حسگرهای مورد استفاده در این دستگاه به اندازه دستگاه های پایش قند خون (گلوکومترها) دقیق نیستند، بویژه هنگامی که  قند خون به سرعت درحال افزایش است.  در یک مطالعه نشان داده شده است که در بیش از ۷۰% از نمونه های تست قند از طریق گرفتن خون و دستگاه پایش  مداوم قند خون، اختلاف  ۱۰درصدی یا بیشتر در نتایج وجود داشته است  و تقریبا در ۷% موارد، اختلاف  بالای ۵۰% بین نتیجه ی این دو روش وجود دارد.

دستگاه پایش  مداوم قند خون در مواقعی که قند خون کمتر از ۷۰mg/dl باشد، دقت کمتری دارد و لذا ممکن است نتواند با اطمینان قند خون پایین را تشخیص دهد.

بنابراین  بیشتر متخصصین این روش را به تنهایی برای پایش قند خون پیشنهاد نمی کنند، پس  مهم است که چندین نوبت اندازه گیری با نمونه خون نوک انگشت در روز انجام دهید تا دقت حسگرهای پایش مداوم را تایید کنید.

بعلاوه هزینه های مرتبط با این دستگاه خیلی بیشتر از اندازه گیری قند خون به وسیله ی دستگاه های معمولی است و این دستگاه ها معمولا پوشش بیمه ای ندارند.

 

استاد ناظر:

دکتر البرز شرافتی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر حدیث میرزائی گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.