مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خود مراقبتی در بیماران دیابتی (۳) – تنظیم درمان دیابت

پایش قند خون در خانه می تواند اطلاعات مفید و انگیزه بخشی را فراهم کند. در بیمارانی که با انسولین درمان می شوند این نتایج به شما کمک می کند تا دوز مناسب انسولین را در فاصله بین دو وعده غذایی انتخاب کنید. در شروع شما نیاز به مشورت با پزشک خود دارید تا تنظیم درمان خود را یاد بگیرید. با این حال با گذشت زمان و کسب تجربه، بیشتر بیماران توانایی یادگیری تنظیم درمان توسط خودشان را دارند.

تنظیم درمان دیابت 

پایش قند خون در خانه  می تواند اطلاعات مفید و انگیزه بخشی  را فراهم کند.

در بیمارانی که با انسولین درمان می شوند این نتایج به شما کمک می کند تا دوز مناسب انسولین را در فاصله بین دو وعده غذایی انتخاب کنید.   در  شروع  شما نیاز به مشورت با پزشک خود دارید تا تنظیم درمان خود را یاد بگیرید. با این حال  با گذشت زمان و کسب تجربه، بیشتر بیماران توانایی یادگیری تنظیم درمان توسط خودشان را دارند.

 دقت پایش قند خون در منزل

دقت تست پایش قند خون  می تواند توسط  عوامل مختلفی  مثل نوع دستگاه پایش قند خون  و نوع نوار تست قند خون تحت تاثیر قرار بگیرد. .

دقت دستگاه پایش قند خون  را به صورت دوره ای هنگام مراجعه برای نمونه گیری قند خون در آزمایشگاه و ویزیت پزشک چک کنید. در همان زمانی که نمونه خون در آزمایشگاه گرفته شد، قند خون خود را با دستگاه خانگی چک کنید.  هنگامی که نتیجه قند خون دستگاه پایش خانگی را با قند خون گزارش شده آزمایشگاه مقایسه می کنید،  میزان تفاوت نباید بیشتر از ۱۵ % باشد. اختلاف بیشتر ازاین مقدار ممکن است نشان دهنده مشکلی در دستگاه چک قند خون یا نوارهای تست قند خون  یا تکنیک و روش تست قند خون باشد. .

 دستگاه اندازه گیری قند خون (گلوکومتر)

دستگاه های اندازه گیری قند خون از دقت منطقی  برخوردار هستند اما ممکن است بین آن ها تفاوت هایی نیز باشد لذا عاقلانه است که هنگام خواندن نتایج با احتیاط رفتار کنید.  به عنوان مثال، اگر قند خون خوانده  شده با علائم شما منطبق نیست یا شما علائمی ندارید، یک بار دیگر آزمایش را تکرار کنید و یا از روش جایگزین دیگری برای تست قند خون تان استفاده کنید (مثلا استفاده از یک گلوکومتر دیگر).  کمترین دقت دستگاه چک قند خون در زمانی است که قند خون فرد پایین است.

چک قند خون در محل های جایگزین

اگر از جای دیگری به جز نوک انگشت (مثل دست یا ساعد) خون می گیرید،  نتیجه  قند خون می تواند دقت کمتری  داشته باشد.

اگر همیشه از یک محل خاص مثلا ساعد برای چک قند خون استفاده می کنید، این امر مشکل ساز نمی شود.

با این حال در مواقعی که قند خون به سرعت افزایش یافته است (  بلافاصله بعد از غذا خوردن) یا وقتی که قند خون سریعا افت کرده است ( در پاسخ به تزریق انسولین یا  ورزش) نتیجه  آزمایش از یک محل جایگزین ممکن است به طور قابل توجهی با نتیجه  آزمایش نمونه ی خون از نوک انگشت متفاوت باشد.  در این شرایط  گرفتن نمونه ی خون از نوک انگشت ترجیح داده می شود.

 

استاد ناظر:

دکتر البرز شرافتی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر حدیث میرزائی گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.