مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا من باید از پمپ انسولین استفاده کنم؟

افرادی که نیاز به تزریق روزانه انسولین دارند از وسیله های متفاوتی می توانند استفاده کنند که یکی از آن ها پمپ انسولین است . این وسیله فواید و مضراتی دارد که می بایست از آن ها آگاه بود.

آیا من باید از پمپ انسولین استفاده کنم؟

پمپ انسولین چیست؟

وسیله ای است که انسولین را به طور پیوسته به زیر پوست تزریق میکند.برخی افراد از این وسیله به جای قلم انسولین استفاده میکنند. اندازه پمپ انسولین مانند یک گوشی همراه است که همیشه همراه بسمار حواهد بود.

این پمپ انسولین چگونه کار میکند؟

این پمپ انسولین را از طریق یک لوله باریک به زیر پوست میفرستد.که خود این لوله باریک هم با یک سوزن باریک وارد پوست میشود.کل این وسیله را بایک چسب میپوشانند که بعد از مدت ۳ روز در جای دیگری از بدن به همین نحو قرار میگیرد.

اگر از پمپ انسولین استفاده میکنید  پزشکتان به شما کمک میکند که مقدار پایه ای از انسولین را بگیرید که به ان میزان پایه انسولین گفته میشود که بعد از ان پمپ شما به گونه ای تنظیم میشود که قبل از هر وعده غذایی {بسته به این که چه نوع غذایی میخورید} به صورت خودکار و از قبل برنامه ریزی شده دوز انسولین مورد نیاز را به  شما میدهد.{به این دوز از انسولین دوز بولوس میگویند.}

آیا نیاز هست که با وجود این وسیله میزان قند خون خود را روزانه اندازه بگیرم؟

بله. شما همچنان نیاز به اندازه گیری میزان قند خون خود دارید.{که حدود ۳ یا ۴ بار در روز است}

  • برخی افراد از وسیله ای استفاده میکنند که مدام قند خون را اندازه میگیرد که به این کار مانیتورینگ پیوسته میگویند.یک سنسور حساسی است که روی پوست قرار میگیرد که میزان قند خون را اندازه میگیرد و اطلاعات انرا به جعبه کوچکی که همراهتان است میفرستد .البته با وجود این وسیله شما همچنان نیاز به اندازه گیری قند خون به صورت دستی و توسط خودتان دارید این برای این است که مطمین شوید که این وسیله درست کار میکند.
  • وسیله ی دیگری وجود دارد که به ان پانکراس مصنوعی میگویند . چراکه خود این وسیله به صورت خودکار سطح قند خون را اندازه میگیرد و با توجه به میزان ان دز انسولین را تنظیم میکند و تزریق میکند.{دقیقا مانند غده پانکراس طبیعی که در بدن هست} اما همچنان از هر نوع وسیله ای که استفاده کنید نیاز به تنطیم دوز انسولین قبل از وعده غذایی دارید.

چه کسی میتواند از پمپ انسولین استفاده کند؟

در هر سنی افراد می توانند استفاده کنند.اغلب در افرا دیابتی نوع یک به کار میرود ولی افراد  دیابتی نوع دو نیز که نیاز به استقاده از انسولین دارند نیز از آن استفاده میکنند.

استفاده از پمپ انسولین چه فایده ای دارد؟

در مقایسه با افرادی که از قلم انسولین استفاده میکنند این مزیت ها را دارد:

  • نیازی به استفاده روزانه از قلم انسولین ندارند.
  • این افراد غذا های متنوع و بیشتری را میتوانند بخورند و نیازی به برنامه غذایی مشخصی ندارند.
  • با استفاده از پمپ انسولین کنترل بهتری بر روی میزان قند خون افراد وجود دارد.

مشکلات استفاده از پمپ انسولین چیست؟

  • مدتی طول میکشد تا نحوه استفاده از آنرا یا بگیرید.
  • اگر لوله باریک پمپ انسولین از زیر پوست بیرون بیاید دیگر انسولینی به بدن نمیرسد و با بالا رفتن سطح قند خون خطرات جدی به همراه دارد.
  • گران قیمت است.
  • بیشتر افراد دچار افزایش وزن میشوند چراکه انتخاب های بیشتری برای برای خوردن مواد غذایی دارند.
  • به همراه داشتن پمپ انسولین و حمل کردن ان می تواند خسته کننده باشد.
  • محل ورود سوزن انسولین ممکن است عفونت بکند.

 

پمپ انسولین به چه صورت حمل می شود؟

روش های متفاوتی هست  برخی افراد انرا به بند شلوار یا مانند ان وصل میکنند یا در جیب میگذارند یا به کمر بند خود وصل میکنند.

در شب میشود انرا به بالش زیر سر  وصل کرد.

گاهی میشود که این پمپ را برای چند ساعت کنار گذاشت تا به کارهایی دیگری رسیدگی شود مثل حمام رفتن یا شنا کردن …..

 

اگر بخواهم از پمپ انسولین استفاده کنم چطور میتوانیم تصمیم درستی بگیریم؟

صحبت و مشورت کردن با پزشک یا افراد خانواده  افرادی که از ان استفاده کرده اند میتواند کمک کننده باشد.درباره ی فواید و مضرات ان بپرسید و با وضعیت خود تطبیق دهید.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

زهرا صنعتیان

1 نظر

  • سلام من نمیتونم قند خونم کنترل کنم همش بالا پایین میشه با وجود انسلوین بعضی روزا انسلوین کم نیاز دارم بعضی روزا بیشتر من چگونه میتونم با پانکراص مصنوعی استفاده. کنم ب کجا مراجعه کنم . چگونه. ممنون

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.