مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بعد از حمله قلبی چه مراقبت هایی انجام دهیم (۳) : چه زمانی می توانیم به فعالیت های جنسی خود برگردیم؟

بهبودی بیمار بعد از یک حمله قلبی می تواند یک فرآیند طولانی باشد و نیازمند تغییرات بزرگی در زندگی شماست. ممکن است که شما مجبور شوید عادت های غذا خوردن خود را تغییر دهید و شروع به انجام فعالیت فیزیکی کنید داروهای جدید دریافت کنید و به پزشک معالج خود برای ویزیت به طور منظم مراجعه کنید با این همه فقط این درمان ها می توانند به شما در جلوگیری از خطر حمله های قلبی دیگر و کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی کمک کنند و همچنین توانایی شما را در انجام فعالیت فیزیکی افزایش می دهد.

 بعد از حمله قلبی چه مراقبت هایی انجام دهیم (۳) : چه زمانی می توانیم به فعالیت های جنسی خود برگردیم؟

چه زمانی داشتن رابطه جنسی ایمن می شود و مشکلی ندارد؟ یک موضوع مهم برای بسیاری از افراد که دچار حمله قلبی شده اند دانستن این است که چه زمانی می توانند رابطه جنسی سالم داشته باشند.

در دو هفته اول بعد از یک حمله قلبی بدون عوارض برای بیشتر افراد داشتن یک رابطه جنسی می‌تواند برای قلب پر خطر باشد هرچند این خطر تا ۶ هفته بعد از حمله قلبی بسیار کمتر می‌شود.

اگر حمله قلبی شما همراه با عوارض باشد مثل درد بازگشت کننده قفسه سینه یا اریتمی قلب ( ریتم  نامرتب قلب ) یا نارسایی قلبی , خطر متوسطی در حین رابطه جنسی برای شما وجوددارد. حتما باید در رابطه با ادامه داشتن رابطه جنسی با پزشک خود صحبت کنید و سوال های خود را در این باره از او بپرسید.

مشکلات جنسی : مشکلات جنسی بعد از یک حمله قلبی مرسوم است و در ۵۰ تا ۷۵ درصد بیماران اتفاق می‌افتد. مردان و زنان ممکن است رابطه جنسی کمی داشته باشند. بعد از حمله قلبی فاکتورهای متنوعی مثل عوارض جانبی داروها( مثل بتا بلاکرها) افسردگی و ترس از راه افتادن یک حمله قلبی جدید یا مرگباعث شود که احساس خوشایند شما از فعالیت‌های جنسی خود کاهش داشته باشد.

از آنجایی که فعالیت جنسی هم نوعی فعالیت فیزیکی است. تست ورزش می توانند برای تعیین آن استفاده می شود.

درمان در آقایان: ممکن است پزشک برای بیشتر آقایان با عدم توانایی راست شدن آلت تناسلی داروهای مثل sildenafil (Viagra), avanafil(stendra),vadenafil(Levitra),  که بسیار تاثیرگذار هستند تجویز نماید. این داروها اگر به درستی استفاده شود می تواند باعث افزایش فعالیت و لذت جنسی شود.

یک توجه مهم:  اگر شما نیترات را به طور منظم یا حتی در مواقع درد قفسه سینه مصرف می کنید نباید داروهای راست کننده آلت تناسلی را مصرف کنید (مثل نیتروگلیسیرین یا ایزوسورباید) چون این ترکیب می‌تواند به شدت فشار خون را پایین ‌آورد و زندگی شما را تهدید کند. بنابر این اگر بعد از  مصرف دچار درد شدید قفسه سینه شدید نباید نیترات مصرف کنید. به جای آن باید با اورژانس تماس بگیرید.

درمان برای بانوان : مشکلات جنسی را بعد از حمله قلبی در خانمها می تواند به علل متعددی باشد لذا توصیه به بررسی علل احتمالی توسط پزشک متخصص لازم است . برطرف کردن مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی باعث بهبود میگردد.

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه صادقی گیل زاد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.