مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آزمایش هموگلوبین A1C (اِی وان سی) چیست؟

آزمایش هموگلوبینی A1C یک نوع ازمایش خونی میباشد که برای تشخیص بیماری دیابت و همچنین مشاهده ی چگونگی روند درمان این بیماری استفاده می شود.

آزمایش هموگلوبین A1C (اِی وان سی) چیست؟

آزمایش خونی که میزان قندخون فرد را طی ۲،۳ ماه گذشته نشان میدهد.

پزشکان و پرستاران به دو دلیل این ازمایش را انجام میدهند:

  • برای مشاهده اینکه آیا فرد دیابت دارد یا خیر.
  • برای مشاهده اینکه آیا روند درمان بیمار دیابتی به درستی پیش میرود یا خیر.

اگر در آزمایش عدد ۶٫۵ و یا بالاتر نشان داده شد به معنای تشخیص احتمالی بیماری دیابت می باشد ، با این حال برای اطمینان مجددا ازمایش داده میشود.

اگر در ازمایش رنج ۵٫۷ تا ۶٫۵ نشان داده شد ، به معنای این است که فرد در معرض خطر بیماری دیابت میباشد و در این مواقع باید یک سری مراقبت های پیشگیری کننده برای جلوگیری از دیابت انجام شود. برای مثال تغییر در تغذیه و یا افزایش فعالیت و کاهش وزن از جمله مراقبت های پیشگیری کننده دیابت میباشد.

اگر قبل از انجام آزمایش آگاه بودید که دیابت دارید ، بهتر است نتجه ازمایش زیر ۷  باشد با این حال همه افرادی که دیابت دارند یک عدد را نشان نمیدهند و حتما درباره عدد نشان داده شده با پزشک مشورت شود که چه مقداری باید باشد.

در مورد اینکه این ازمایش را باید هر چند وقت یکبار انجام داد بستگی به جواب ازمایش فعلی دارد.

  • افرادی که نتیجه آزمایش آنها زیر ۵٫۷ باشد به معنای نداشتن دیابت است ، با اینحال هر سه سال یکبار توصیه میشود این تست انجام شود.
  • افرادی که نتیجه آزمایش آنها بین ۵٫۷ تا ۶٫۵ باشد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و باید هر یک تا دو سال یکبار این تست انجام شود.
  • افراد دیابتی که قند خونشان به خوبی کنترل می شود، باید هر ۶ ماه یکبار آزمایش A1C داشته باشند.
  • افراد دیابتی که اخیرا برنامه های درمان شان تغییر داده شده است و یا مشکل کنترل قند خون دارند ، باید هر ۳ ماه یکبار آزمایشات A1C داشته باشند.

چرا نتیجه A1C  اهمیت دارد؟

مطالعات نشان می دهد که نگه داشتن نتیجه A1C نزدیک به عادی کمک می کند تا خطر ابتلا به عوارض دیابت کاهش یابد مانند:
● رتینوپاتی دیابتی، یک بیماری چشم است که می تواند باعث نابینایی شود
● آسیب عصبی ناشی از دیابت (نوروپاتی)
● بیماری کلیوی

همچنین:

  • برای افرادی که به تازگی به دیابت مبتلا شده اند، حفظ A1C نزدیک به عادی نیز ممکن است از حملات قلبی و سکته مغزی در آینده جلوگیری کند.

نکته ی مهمی که باید توجه شود، اگر دکتر شما می خواهد که قند خون خود را در خانه بررسی کنید، باید این کار را ادامه دهید حتی اگر آزمایش های A1C را انجام دهید. آزمایش های قند خون، شما را از لحظه به لحظه تغییر قندخون مطلع میسازد . این اطلاعات مهم است زیرا به شما می گوید  داروها و تغییرات شیوه زندگی تا چه حد در تغییر میزان قند خونتان تاثیر داشته است.

استاد ناظر:

دکتر  واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مریم مرادی

1 نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.