مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

تست ورزش چیست؟

آزمون تحمل ورزش (که به عنوان تست ورزش یا تست استرس ورزش نیز شناخته می‌شود) به طور معمول در ارزیابی بیماران مبتلا به درد قفسه سینه، در بیمارانی که در هنگام فعالیت دچار درد قفسه سینه می‌شوند و در بیمارانی که دارای بیماری عروق کرونر شناخته شده هستند، استفاده می‌شود. تست ورزش حساسیت ۷۸% و ویژگی ۷۰% در تشخیص بیماری عروق کرونر دارد. بنابراین، نمی‌توان از آن برای تأیید یا رد بیماری ایسکمیک قلبی استفاده کرد، مگر اینکه احتمال بیماری عروق کرونر در نظر گرفته شود. بنابراین، تست ورزش بیشترین ارزش تشخیصی را در بیمارانی دارد که در معرض خطر متوسط بیماری عروق کرونر هستند.

پروتکل رایج مورد استفاده در تست ورزش، پروتکل بروس (Bruce) می باشد که بیشترین استفاده را دارد و به طور گسترده‌ای اعتبارسنجی شده است. این پروتکل هفت مرحله دارد که هر مرحله سه دقیقه طول می‌کشد و در نتیجه یک آزمایش کامل ۲۱ دقیقه‌ای ایجاد می‌شود. در مرحله اول، بیمار با سرعت ۲٫۷ کیلومتر در ساعت بر روی شیب ۱۰ درصد راه می‌رود. در این مرحله، مصرف انرژی به ۴٫۸ مت (MET) تخمین زده می‌شود. سرعت و شیب در هر مرحله افزایش می‌یابد.

داروهای بتابلوکر مانند پروپرانولول، بیزوپرولول، متوپرولول، و کارودیلول باید روز قبل از آزمایش قطع شوند و دیگوکسین (که ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب با ناهنجاری‌های قطعه ST شود) باید یک هفته قبل از آزمایش متوقف شود. ابتدا بیمار به دستگاه نوار قلب تست ورزش متصل می‌شود. نوار قلب استراحتی، هم در حالت نشسته و هم ایستاده، ضبط می‌شوند، زیرا تغییرات نوار قلب ، ممکن است هنگام ایستادن بیمار برای شروع راه رفتن بر روی تردمیل رخ دهد. یک دوره کوتاه ضبط نوار قلب در طی تنفس شدید نیز برای شناسایی تغییرات ناشی از تنفس شدید که به جای ایسکمی کرونر اتفاق می‌افتند، مفید است.

دستگاه نوار قلب تست ورزش یک ثبت مداوم از ضربان قلب فراهم می‌کند. هدف از ورزش این است که بیمار به حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده خود برسد. فشار خون قبل از شروع ورزش و در پایان هر مرحله از ورزش اندازه‌گیری می شود. ممکن است فشار خون در مرحله ابتدایی ورزش کاهش یابد یا ثابت بماند که این به دلیل آرامش پیدا کردن بیمار مضطرب است. با پیشرفت آزمایش، فشار خون سیستولیک باید با افزایش ورزش افزایش یابد ولی فشار خون دیاستولیک تمایل به کاهش به میزان کمی دارد.

در بالین، بیماران به ندرت کل مدت زمان پروتکل بروس (۲۱ دقیقه) را تمرین می‌کنند. با این حال، تکمیل ۱۲-۹ دقیقه تمرین یا رسیدن به ۸۵% از تغییرات پیش‌بینی شده در ضربان قلب معمولاً رضایت‌بخش است. تست ورزش باید زمانی به پایان برسد که معیارهای تشخیصی به دست آمده باشد یا علائم و نشانه‌های بیمار این را ایجاب کند. پس از توقف تمرین، ضبط نوار قلب و علائم تا ۱۵ دقیقه ادامه می‌یابد. تغییرات قطعه نوار قلب و اختلال ریتم قلبی ممکن است در دوره استراحت رخ دهند که در حین ورزش مشخص نبودند.

در مجموع، تست ورزش یک بررسی اولیه در افراد با ریسک متوسط بیماری های قلبی و عروقی هستند که برای سنجش عملکرد خونرسانی عروق کرونری قلب در شرایط افزایش نیاز قلبی به کار می رود.

دکتر محمدحسین مرادی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.