مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

پیشگیری ازبیماری های قلبی عروقی در افراد مسن

پیشگیری ازبیماری های قلبی عروقی در افراد مسن

با توجه به افزایش جمعیت افراد مسن، توجه به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در افراد مسن حائز اهمیت می باشد.گذشت زمان و افزایش سن باعث ایجاد بیماری قلبی عروقی نمی شود، بلکه افزایش سن آستانه ایجاد بیماری قلبی عروقی را کاهش داده و باعث افزایش شدت بیماری قلبی عروقی می شود. از آنجایی که اختلال عروق قلبی می تواند سال ها بدون علامت باشد، پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی باید مورد توجه قرارگیرد. پیشگیری باید از زمان تولد شروع شود و تا سنین بالا و در دوران سالمندی ادامه یابد. در این میان توجه به فاکتورهای خطر و تعدیل فاکتورهای خطری که قابل تعدیل هستند بسیار مهم می باشد. با رعایت توصیه های لازم افراد  مسن می توانند سالهای بسیاری را بدون تجربه حمله قلبی زندگی کنند.

بهبود روش های پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها منجر به افزایش امید به زندگی و رشد جمعیت افراد مسن در سال های اخیر شده است. در سالهای آتی افزایش جمعیت در این گروه بیشتر هم خواهد شد.

از جمله علل مهمی که بر سلامت افراد مسن اثر می گذرد، علل قلبی عروقی می باشد. در طی یک سالمندی طبیعی تغییراتی در ساختار قلب و عروق ایجاد می شود، ظرفیت قلبی کاهش می یابد که با ایجاد علایم حین ورزش و در مواجهه با استرس همراه است. با افزایش سن فعالیت بدنی افراد کاهش و میزان چاقی افزایش می یابد. بنابراین تغییراتی که در افراد سالمند دیده می شود، ترکیبی از تغییرات ناشی از سبک زندگی، تغییرات وابسته به بیماری و تغییرات ناشی از سن بر بدن می باشد.

خود افزایش سن باعث ایجاد بیماری قلبی عروقی نمی شود، بلکه افزایش سن آستانه ایجاد بیماری قلبی عروقی را کاهش داده و باعث افزایش شدت بیماری قلبی عروقی می شود.

قلب، سختکوش ترین عضله بدن، از طریق پمپ کردن چهار تا پنج لیتر خون در دقیقه، اکسیژن و مواد غذایی را به بدن می رساند. عروق قلبی اکسیژن و مواد غذایی را به خود قلب می رساند. با گذشت زمان و سپری شدن عمر، رسوب و تجمع چربی در دیواره عروق رخ می دهد که منجر به باریک شدن عروق و به تدریج کاهش جریان خون قلب می شود. حمله قلبی به دنبال آسیب بافت قلب به علت اختلال در جریان خون قلب ایجاد می شود. حمله قلبی در افراد سالمند، اجتناب ناپذیر نمی باشد و با تغییر در سبک زندگی و به کارگیری توصیه های لازم قابل پیشگیری می باشد.

اختلال عروق قلبی می تواند سال ها بدون علامت باشد، بنابراین پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی باید مورد توجه قرارگیرد. اقداماتی که جهت پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرد باید از زمان تولد شروع شود و تا سنین بالا و در دوران سالمندی هم ادامه یابد. داشتن برنامه غذایی سالم و سبک زندگی مناسب (مانند ورزش منظم و عدم مصرف سیگار و تنباکو) از اجزای اصلی آن به شمار می رود.

افت ظرفیت قلبی عروقی که در افراد مسن دیده می شود با ورزش قابل پیشگیری و نسبتا برگشت پذیر می باشد، بنابراین می توان با داشتن فعالیت ورزشی منظم از افت عملکرد و افت ظرفیت قلبی عروقی پیشگیری نمود.

فاکتورهایی که با افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی همراه است شامل سن بالا، سابقه بیماری قلبی در خانواده، جنس، نژاد، کلسترول بالا، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، زندگی کم تحرک، مصرف سیگار و مشروبات الکلی می باشد.

از آنجا که بیماری عروق قلبی به دنبال وجود چند فاکتور خطر ایجاد می شود، توجه به فاکتورهای خطر وتعدیل فاکتورهای خطر که قابل تعدیل هستند بسیار مهم می باشد. با رعایت توصیه های لازم افراد  مسن می توانند سالهای بسیاری را بدون تجربه حمله قلبی زندگی کنند. مطالعات نشان می دهند که وجود چند عامل خطر حتی در صورتیکه خفیف باشند درایجاد بیماری قلبی عروقی نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و مراقبت از قلب خود به توصیه های ذیل توجه کنید:

سبک زندگی سالم را انتخاب کنید.

 سیگار را ترک کنید

سیگار باعث افزایش فشار خون، آسیب به عروق خونی و سلول های خونی می شود. سیگار نه تنها باعث حمله قلبی می شود، بلکه بهبودی از حمله قلبی را نیز به تعویق می اندازد. اگر چه ترک سیگار بسیار سخت است ولی اهمیت زیادی دارد. سیگار کشیدن بر روی سلامت قلب و عروق خود فرد و اطرافیان فرد که سیگار نمی کشند اثر منفی دارد. همه افراد باید سیگار را ترک کنند و به آنها باید در این رابطه کمک شود.

دیابت خود را کنترل کنید:

دیابت عامل خطر بیماری های قلبی عروقی و حمله قلبی می باشد. احتمال سکته قلبی درافرادی که مبتلا به دیابت هستند، دو تا سه برابر بیشتر است. در افراد مبتلا به دیابت مرگ و میر بیشتر از افرادی است که مبتلا به دیابت نمی باشند. دیابت نوع دو در نتیجه سبک زندگی ناسالم ایجاد می شود. کنترل نامناسب قند خون باعث عوارض مختلف از آسیب به اعصاب تا مشکلات بینایی می شود.

مراقب تغذیه خود باشید :

رژیم غذایی سالم باعث بهبود سلامت قلب می شود. مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات و استفاده کمتر از مواد پروتئینی، محدود کردن اسیدهای چرب اشباع، و حذف غذاهای آماده باعث می شود که قلب سالم تری داشته باشید. همچنین رژیم غذایی سالم با بهبود وضعیت کلسترول، چربی خون و فشار خون در بهبود وضعیت سلامت شما موثر است.

روزانه از انواع مختلف میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. این مواد چربی و کالری کمتر و ویتامین و مواد معدنی بیشتر دارند. از مصرف غذاهایی که کالری بالا ولی ارزش غذایی پایین دارند پرهیز کنید. مصرف نمک را به کمتر از پنج گرم در روز محدود کنید. غذاهای حاوی چربی اشباع و کلسترول از جمله زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، غذا های سرخ شده، کره، خامه، پنیر چرب و … را محدود کنید. از محصولات بدون چربی و یا کم چرب استفاده کنید. از چربی های اشباع نشده با یک پیوند دو گانه (مانند روغن زیتون، روغن کانولا و …) و چند پیوند دو گانه( مانند روغن سویا و آفتابگردان) و از روغن ماهی استفاده نمایید.

مراقب کلسترول خون خود باشید:

هر فردی به کلسترول احتیاج دارد. کلسترول از طریق خون در بدن منتقل می شود و عملکردهای مهمی در بدن دارد. کلسترول بالای خون موجب رسوب آن در دیواره عروق می شود. اغلب علامتی ایجاد نمی کند تا اینکه منجر به سکته قلبی شود. بنابراین پایین آوردن کلسترول در پیشگیری از حمله قلبی بسیار مهم می باشد زیرا در ایجاد پلاک در طول رگ، باریک شدن و کاهش جریان خون و ایجاد حمله قلبی موثر است. کلسترول خون خود را مورد پایش قرار دهید.

 فشار خون بالا را درمان کنید:

فشار خون نیرویی است که به دیواره رگ وارد می شود. اگر فشار خون بالا دارید بنابراین قلب شما بیشتر از حد لازم کار می کند. زمانی که قلب به مدت طولانی کار زیادتر از معمول انجام دهد ضعیف می شود و آسیب می بیند و این آسیب می تواند منجر به حمله قلبی شود.

فشارخون بالا فاکتور مهمی در ایجاد بیماری های قلبی عروقی می باشد. با کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، مصرف نمک کمتر، مصرف بیشتر میوه و سبزی، مصرف غذاهای حاوی چربی کمتر، ورزش منظم و ترک سیگار به کنترل فشار خون خود کمک کنید.

ورزش منظم داشته باشید:

میزان فعالیت خود را متناسب با کالری دریافتی تنظیم نمایید. ورزش منظم قلب شما را قوی نگه می دارد و باعث می شود وزن شما در میزان وزن مناسب حفظ شود و فشار خون و کلسترول خون شما کاهش یابد. مهم آن است که فعالیت ورزشی منظم و مداوم باشد. فعالیت ورزشی منظم خصوصا ورزش های هوازی با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی همراه است.

فردی که تحرک کافی ندارد به اندازه فردی که سیگار می کشد، فشار خون بالا و یا کلسترول بالا دارد در معرض خطر بیماری عروق قلب می باشد. مطالعات مختلف اثرات مضر سبک زندگی بدون تحرک، از جمله مرگ زودرس را نشان داده است. بنابراین مهم است که تا جایی که می توانید فعالیت بدنی داشته باشید.

مراقب وزن خود باشید:

اضافه وزن و داشتن وزن ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از وزن نرمال بدن، با مشکلات مهمی همچون دیابت و مشکلات قلبی همراه است و ریسک بیماری عروق قلب را دو تا شش برابر می کند. پیروی از سبک زندگی مناسب، وزن شما را در محدوده وزن مناسب قرار می دهد.

استرس خود را کاهش دهید:

مطالعات مختلف، ارتباط بین استرس و بیماریهای قلبی را ثابت کرده است. استرس باعث افزایش سطح کورتیزول خون می شود. اگرچه در کوتاه مدت، این یک واکنش دفاعی بدن در مقابله با وضعیت خطرناک می باشد ولی در طولانی مدت سطوح بالای این هورمون باعث اثرات مضر روی قلب و عملکرد بدن می شود. باید از راه های مقابله با استرس استفاده نمود. استرس در کار، در خانواده، افسردگی، اضطراب با افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی همراه است و همچنین در صورت ابتلا پیش آگهی آن را نیز بدتر می کند.

 مصرف مشروبات الکلی را قطع کنید:

مصزف زیاد مشروبات الکلی با افزایش فشارخون، حمله قلبی، سرطان، سکته مغزی و سایر بیماریها همراه است.

برای بهبود وضعیت سلامت قلب و عروق خود، این اعداد را به خاطر بسپارید. روزانه ۳۰ دقیقه ورزش انجام دهید. میزان قند خون ناشتا خود را کمتر از ۱۰۰، فشار خون خود را ۸۰/۱۲۰و کمتر، میزان کلسترول خود را کمتر از ۲۰۰، میزان تری گلیسرید خود را کمتر از ۱۵۰، میزان LDL (کلسترول بد) خود را کمتر از ۱۰۰ و میزان HDL (کلسترول خوب) خود را بیشتر از ۵۰  نگه دارید.

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز است

دکتر بدرخواهان

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.