مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

فشارخون بالا چه نشانه ها و پیامدهای ناگواری دارد؟

فشارخون بالا در اغلب موارد بدون نشانه ظاهری می باشد اما افرادی که دچار سردرد، قرمزی صورت، سرگیجه یا تهوع می شوند، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند چراکه ممکن است مبتلا به فشارخون بالا باشند و در همان مدت کوتاه دچار پیامدهای ناگواری مانند خونریزی مغزی یا حمله قلبی شوند.

 

فشارخون بالا چه نشانه هایی دارد؟

متاسفانه در اکثر مواقع فشارخون بالا بدون نشانه هایی که بتوان آن را از ظاهر فرد تشخیص داد، اتفاق می افتد. بنابراین بسیاری از افراد، به طور اتفاقی از فشارخون بالای خود مطلع می شوند. اما محققان، برخی از نشانه هایی که در افراد ممکن است بیانگر فشارخون بالا باشند را شناسایی کرده اند. با داشتن نشانه های زیر حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا فشار خون شما را اندازه گیری کند…

علایم  سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، قرمزی صورت، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تاری و اختلال دید، خستگی زودرس، تپش قلب بی حسی‌ و مور مور شدن‌ در دستها و پاها، تهوع، استفراغ و یا خونریزی از بینی می تواند از نشانه های فشار خون بالا باشد.

فشار خون بالا چه پیامدهای ناگواری را می تواند ایجاد کند؟

در بدن همیشه بعضی از اعضا بیش از سایر اعضا از یک اختلال تاثیر می پذیرند. فشارخون بالا بیشتر از همه بر قلب، عروق، مغز، کلیه و چشم ها اثر می گذارد و بیشتر عملکرد این اعضا دچار اختلال می شود. به طور مثال:

  • فشار خون بالا ممکن است باعث تنگی عروق قلب و سکته قلبی شود. همچنین ممکن است باعث افزایش ضخامت دیواره قلب شود که در مراحل اولیه با کنترل فشار خون و درمان دارویی قابل رفع است اما با پیشرفت بیماری برگشت ناپذیر بوده و باعث عوارض پیشرفته تر خواهد شد. از عوارض قلبی دیگر فشار خون بالا نارسایی است که در این حالت قلب نمی تواند پمپاژ کافی خون به سراسر بدن را انجام دهد و به دنبال عوارض قلبی ممکن است ریتم قلب دچار اشکال شود و اصطلاحا آریتمی قلبی ایجاد گردد.
  • عروق از شدت فشارخون بالا دچار گشادی شده و ممکن است پاره شده و دچار خونریزی شوند.
  • کلیه ها نمی توانند مواد مضر را دفع کنند و تجمع مواد سمی در کلیه ها باعث نارسا شدن آنها می گردد.
  • فشارخون بالا ممکن است باعث تنگی عروق مغز و سکته مغزی شود. علاوه بر آن عروق مغز ممکن است پاره شده و خونریزی داخل مغزی اتفاق افتد؛ ممکن است فرد در اثر خونریزی مغزی به کما رود.
  • عروق چشم دچار خونریزی شده و اختلال در بینایی به وجود می آید، حتی ممکن است فرد نابینا هم شود.

نتیجه گیری:

بیماری فشارخون بالا با اینکه به ظاهر ساده می آید اما درصورتی که برای کاهش فشارخون، اقدام جدی صورت نگیرد؛ باعث بروز پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری می شود؛ پس لطفا فشارخون بالا را جدی بگیرید.

 

 

استاد راهنما:

دکتر هاله اشرف

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

حمیده عظیمی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.