مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آنژین پرینزمتال (Prinzmetal angina) چیست؟

آنژین پرینزمتال یا آنژین وازواسپستیک یک بیماری نسبتا نادر قلبی است که به دلیل اسپاسم عروق کرونر که عروق خونرسان به بافت قلب هستند، اتفاق می‌افتد. علائم آنژین پرینزمتال شامل دوره‌های درد قفسه سینه است که در طول شب و هنگام استراحت رخ می‌دهد. داروهایی مانند نیترات ها، CCB ها و فلوواستاتین بخشی از درمان آنژین پرینزمتال هستند. همچنین اصلاح سبک زندگی نیز در پیشگیری و درمان آنژین پرینزمتال موثر است.

آنژین پرینزمتال چیست؟

آنژین پرینزمتال یک نوع نادر و گاهی شدید آنژین (درد قفسه سینه) است. معمولاً هنگام خواب شبانه یا استراحت رخ می‌دهد. به آنژین پرینزمتال آنژین واریانت، آنژین اینورسا و آنژین وازواسپاستیک نیز می‌گویند. آنژین اصطلاحی است که برای توصیف درد قفسه سینه ناشی از جریان ناکافی خون به عضله قلب، که معمولاً ناشی از بیماری عروق کرونر است، استفاده می‌شود. افرادی که آنژین دارند، توصیف‌های مختلفی از درد ارائه می‌دهند: ناراحتی، سفتی، فشار، سنگینی، سوزش یا فشردن. حتی ممکن است زمانی که واقعاً دچار حمله آنژین هستید، فکر کنید دچار سوء هاضمه هستید.

تفاوت آنژین کلاسیک و آنژین پرینزمتال چیست؟

آنژین صدری کلاسیک (به دلیل تنگی عروق کرونر) معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سخت کار می‌کنید یا دچار استرس هستید. تفاوت آنژین پرینزمتال با آنژین کلاسیک در این است که معمولاً در هنگام استراحت اتفاق می افتد. همچنین نسبت به آنژین کلاسیک، معمولاً در افراد جوان‌تر و سالم‌تر دیده می شود.

آنژین پرینزمتال چقدر شایع است؟

انجمن قلب آمریکا می گوید که آنژین پرینزمتال حدودا دو مورد از ۱۰۰ مورد آنژین را تشکیل می دهد و این بیماری را نادر می داند. اطلاعات زیادی در مورد اینکه چند نفر آنژین پرینزمتال دارند و چه کسانی بیشتر به آن مبتلا هستند، وجود ندارد.

علائم آنژین پرینزمتال چیست؟

اگر آنژین پرینزمتال دارید، احتمالاً این علائم را خواهید داشت:

  • درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در هنگام استراحت، معمولاً بین نیمه شب تا ۸ صبح، درد ممکن است به بازو، سر یا شانه شما منتقل شود.
  • دوره های مکرر درد که هر بار حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. اپیزودهای درد معمولا یک الگو دارند.
  • علائم مرتبط شامل تعریق، حالت تهوع و سرگیجه است.
  • تسکین علائم هنگام مصرف دارو

علت آنژین پرینزمتال چیست؟

آنژین پرینزمتال ناشی از اسپاسم عروق کرونر یا شریان هایی است که خون و اکسیژن را به قلب شما می آورند. این اسپاسم باعث کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به ماهیچه قلب می شود. کمبود اکسیژن باعث درد می شود. اگر طولانی شود، می تواند به عضله قلب آسیب برساند.

علت اسپاسم عروق کرونر چیست؟

چندین عامل وجود دارد که باعث اسپاسم عروق قلب می شود:

  • داروهایی که برای انقباض (یا تنگ کردن) رگ‌های خونی در نظر گرفته شده‌اند، از جمله داروهای میگرن مانند سوماتریپتان یا ضداحتقان‌هایی که حاوی افدرین هستند.

 

 

 

مهدی احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.