مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

سندرم قلب شکسته

سندرم قلب شکسته وضعیت قلبی گذرا و موقتی است که اغلب با یک شرایط پراسترس آغاز می شود. این وضعیت همچنین می تواند متعاقب یک بیماری جسمانی یا جراحی نیز اتفاق افتد . افراد دچار این سندرم ممکن است دچار درد ناگهانی قفسه سینه شوند و نشانه هایی مشابه سکته ی قلبی را تجربه کنند. شواهد زيادي مبني بر اين وجود دارد كه احساسات منفي از قبيل استرس، افسردگي، خشم، خستگي، درد، ترس و اضطراب با افزايش خطر بروز نشانه‌هاي این سندرم در ارتباط هستند. این سندرم به ندرت باعث مرگ می شود و بیشتر مبتلایان طی چند هفته به زندگی خود باز می گردند اما در برخی افراد ممکن است به حالتی تکرار شونده تبدیل شود.

سندرم قلب شکسته

سندرم قلب شکسته وضعیت قلبی گذرا و موقتی است که اغلب با یک شرایط پراسترس مانند مرگ یکی از عزیزان آغاز می شود. این وضعیت همچنین می تواند به وسیله  یک بیماری جسمانی یا جراحی نیز راه اندازی شود. افراد دچار این سندرم ممکن است دچار درد  ناگهانی سینه شوند یا گمان کنند در حال سکته ی قلبی هستند.

اين وضعيت كه تاكوتسوبو كارديوميوپاتي نيز ناميده مي‌شود، به طور موقت بر توانايي قلب در پمپ كردن موثر خون اثر مي‌گذارد.  زماني كه اين اتفاق رخ مي‌دهد، فرد نشانه‌هايي شبيه به نشانه‌هاي حمله قلبي را تجربه مي‌كند، نشانه‌هايي مانند درد قفسه سينه،‌ تنگي نفس و در برخي موارد اين اختلال موجب مرگ افراد نيز مي‌شود.

اگرچه نشانه‌هاي سندرم قلب شكسته و حمله قلبي مشابه هم هستند، اما عوامل متفاوتي به بروز آنها دامن مي‌زنند. حمله قلبي در اثر مسدود شدن شريان‌هاي سرخرگي تامين‌كننده خون مورد نياز ماهيچه‌هاي قلب رخ مي‌دهد، اما مكانيزم دقيق سندرم قلب شكسته هنوز كاملا آشكار نشده ‌است.

بيشترين موارد گزارش شده ابتلا به اين سندرم دچار استرس‌هاي شديد جسمي و روحي شده‌اند. عوامل استرس‌زاي مرتبط با اين وضعيت از تنوع بالايي برخورداراند،‌ از رويداد‌هاي بي‌اهميت گرفته تا رويداد‌هاي شديد و متحول‌كننده. رايج‌ترين آنها مرگ همسر يا يكي از عزيزان، جدال‌هاي خانوادگي، رويداد‌هاي منفي در محل كار، بيماري‌هاي رواني،‌از دست دادن مال و اموال، رويداد‌هاي ناخوشايند اجتماعي يا زيست‌ محيطي مانند جنگ، زلزله يا سيل و عوامل استرس‌زای فیزیکی (شامل بيماري‌هاي حاد، سكته مغزي، صرع، استرس گرمايي، ابتلا به سرطان يا زايمان كردن) هستند.

به نظر مي‌آيد اين وضعيت بيشتر بر زنان و افراد بالای ۵۰ سال اثر مي‌گذارد و شواهد زيادي مبني بر اين وجود دارد كه احساسات منفي از قبيل استرس، افسردگي، خشم، خستگي، درد، ترس و اضطراب با افزايش خطر بروز نشانه‌هاي بيماري‌هاي قلبي در ارتباط هستند.

درحدود دو درصد از افرادي كه نشانه‌هاي حمله قلبي را دارند و تحت آنژيو قرار مي‌گيرند به سندرم قلب شكسته مبتلا هستند. این سندرم مي‌تواند منجر به مرگ شود،‌ اما مرگ ناشي از آن پديده‌اي بسيار نادر است كه معمولا به واسطه همزماني با بيماري درحال درمان ديگري رخ مي‌دهد. خبر خوب اين است كه بيشتر مبتلايان به سندرم قلب شكسته طي چند هفته سلامت كامل خود را باز مي‌يابند؛ با اين‌همه ممكن است اين وضعيت در برخي از افراد حالتي تكرار شونده داشته باشد. اين سندرم نمونه‌اي ديگر از عوارض مخرب استرس بر سلامت انسان است که با افزايش آگاهي نسبت به اين وضعيت و همزمان افزايش شدت استرس‌هاي روزانه در جوامع مختلفّ، بايد انتظار داشت تا موارد بيشتري از ابتلا به اين سندرم را در آينده شاهد باشيم.

 

استاد ناظر:

دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

شکیب سرایی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.