مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خودمراقبتی در بیماران دیابتی(۱) – چگونه قند خون خود را پایش کنیم؟

اگر شما مبتلا به دیابت هستید نقش مهمی را در مراقبت های پزشکی از خود دارید و اندازه گیری قند خون فرصتی است تا کنترل سلامتی خود را در دست داشته باشید.
اگرچه دیابت یک بیماری مزمن است اما معمولا با تغییر سبک زندگی و استفاده از دارو می توان آن را کنترل کرد . هدف اصلی درمان دیابت، نگه داشتن سطح قند خون در محدوده ی نرمال یا نزدیک به نرمال است . چک قند خون یکی از بهترین راه های آگاه شدن شما از این مساله است که برنامه درمانی دیابت شما تا چه حد خوب پیش می رود.

خودمراقبتی در بیماران دیابتی

چگونه قند خون خود را پایش کنیم؟

اگر شما مبتلا به دیابت هستید  نقش مهمی را در مراقبت های پزشکی از خود دارید و  اندازه گیری  قند خون فرصتی است تا کنترل سلامتی خود را در دست داشته باشید.

اگرچه دیابت یک بیماری مزمن است اما معمولا  با تغییر سبک زندگی و استفاده از دارو می توان آن را کنترل کرد . هدف اصلی درمان دیابت، نگه داشتن سطح قند خون در محدوده ی نرمال یا نزدیک به نرمال است . چک قند خون یکی از بهترین راه های آگاه شدن شما از این مساله است که برنامه درمانی دیابت شما تا چه حد خوب پیش می رود.

پزشک شما به طور  دوره ای برای شما آزمایش خون درخواست می کند تا میزان  قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله A1C شما مشخص شود. این تست یک دید کلی از چگونگی کنترل قند خون شما می دهد زیرا میانگین قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می دهد. اما برای تنظیم دقیق تر قند خون و درمان دیابت نیاز به کنترل روزانه  قند خون توسط شما هست. پایش  قند خون توسط خودتان به شما این امکان را می دهد تا  در هر زمانی از میزان سطح قند خون خود آگاه باشید و بتوانید از عوارض قند خون بسیار بالا یا بسیار پایین  پیشگیری کنید . همچنین می توانید کنترل دقیق تری روی سطح قند خون خود داشته باشید که با عث کاهش خطر درازمدت عوارض  دیابت  می شود.

چگونه تست قند خون را انجام دهیم؟

گام های زیر دستوالعمل کلی برای چک قند خون را نشان می دهد. می توانید جزئیات بیشتر را از سیستم خدمات سلامت پرسیده یا از کتابچه ها بخوانید. هیچ گاه وسایل چک قند خون یا سوزن سوراخ کننده انگشت را با دیگران به اشتراک نگذارید زیرا این کار می تواند منجر به انتقال عفونت مثل هپاتیت ب شود.

  • دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید و سپس خشک کنید.
  • دستگاه نیشترزننده را با گذاشتن یک سوزن (لنست) جدید آماده کنید. سوزن هایی که بیشتر از یک بار استفاده می شوند  به اندازه ی سوزن جدید تیز نیستند و می توانند باعث درد و آسیب بیشتر به پوست می شوند.
  • دستگاه چک قند خون و نوار تست را آماده کنید.( دستورالعمل آماده سازی بستگی به نوع دستگاه مورد استفاده دارد)
  • با استفاده از سوزن از نوک انگشت خود یا یک محل جایگزین مثل پوست ساعد یک قطره خون بگیرید.

خون گیری از محل های جایگزین اغلب نسبت به نوک انگشت درد کمتری دارد ،  با این حال نتیجه ی خون گرفتن از محلی دیگر، در مواقعی که قند خون شما به سرعت بالا رفته یا افت سریعی داشته باشد، به دقت نمونه ی خونی که از نوک انگشت می گیرید نیست.

اگر شما در گرفتن نمونه خون از نوک انگشت به مشکل برخوردید،  شستن انگشتان دست با آب گرم، تکان دادن دست از مچ به پایین و مالش دادن و دوشیدن انگشتان دست را امتحان کنید.

  • قطره خون را روی نوار تست قند خون بگذارید، بعد از چند ثانیه نتیجه ی تست قند روی صفحه ی نمایش دستگاه ظاهر می شود.
  • سوزن استفاده شده را خارج کرده و در ظرف های مخصوص اجسام نوک تیز بیندازید. به هیچ وجه سوزن در سطل زباله های خانگی انداخته نشود.

استاد ناظر:

دکتر البرز شرافتی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

 

دکتر حدیث میرزائی گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.