مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چاقی و کاهش وزن در افراد مسن ، آنچه که یک فرد مسن باید در مورد کنترل وزن بداند.

کنترل وزن مانند تمامی سنین در افراد مسن نیز دارای اهمیت زیادی است. کاهش وزن بدون مشاوره با پزشک میتواند موجب افزایش مرگ و میر در این سنین شود. ورزش و فعالیت های بدنی نقش اصلی در کنترل وزن افراد مسن دارد. این در حالی است که دریافت انرژی کافی و ریزمغذی ها مورد نیاز تضمین کننده سلامت فرد است و محدودیت غذایی میتواند احتمال ابتلا به بیماری ها را چند برابر کند.

چاقی و کاهش وزن در افراد مسن ، آنچه که یک فرد مسن باید در مورد کنترل وزن بداند.

چاقی و اضافه وزن مانند تمامی گروه های سنی در افراد مسن نیز درحال افزایش است این درحالی است که کاهش وزن در افراد مسن میتواند با مضراتی همراه باشد .  در دسترس ترین روش اندازه گیری چاقی استفاده از شاخص توده بدنی است. اما با افزایش سن به دلایل مختلف از جمله (کاهش قد بدلیل خم شدن ستون مهره ها ، افزایش بافت چربی و کاهش بافت عضلانی ) در افراد مسن قابل اعتماد نمی باشد.

به طور طبیعی وزن افراد چه مرد و چه زن بعد از ۵۰ تا ۶۰ سالگی به آرامی کاهش می یابد. این در صورتی است که با افزایش سن بافت چربی افزایش یافته و بافت عضلانی کاهش می یابد. تمامی این تغییرات بدنبال تغییرات هورمونی،کاهش فعالیت جسمانی و عدم تغییر در رژیم افراد و استفاده از داروها رخ میدهد.

چاقی در افراد مسن بر طبق مطالعات موجب افزایش احتمال ناتوانی و نیازمندی به مراقبت های سیستم بهداشتی میشود. اما باید در نظر داشت که چاقی در افراد مسن فوایدی نیز دارد . از جمله اینها میتوان به افزایش استحکام استخوانی و جلوگیری از پوکی استخوان ، کاهش احتمال ابتلا به فراموشی ، کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری ها و تامین انرژی کافی در زمان ابتلا به بیماری ها اشاره کرد.

بهتر است بدانیم چاقی در سنین میانسالی با افزایش احتمال مرگ رابطه دارد . ولی در افراد مسن احتمال مرگ افراد با وزن بالا کمتر میشود .

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد اکنون چند نکته در مورد مدیریت وزن در افراد مسن را به طور خلاصه ذکر میکنیم :

  • به طور کلی کاهش وزن در افراد مسن توصیه نمیشود. چرا که این امر موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر میشود .
  • کاهش وزن در صورتی توصیه میشود که برای بهبود فعالیت های روزانه فرد ، بهبود سوخت و ساز سلول ها باشد .
  • کاهش وزن نباید موجب سوء تغذیه ، از دست دادن بافت عضلانی و بهم خوردن تعادل سوخت و ساز در بدن فرد شود.
  • برای کاهش وزن توصیه میشود به جای کاهش غذای مصرفی از ورزش هوازی و قدرتی و فعالیت های جسمانی استفاده شود.
  • ورزش کردن علاوه به کمک در کاهش وزن موجب بهبود عملکرد های روزانه و تقویت عضلات و بهبود گردش خونی میشود.
  • تغذیه مناسب فراموش نشود چرا که عدم تعادل در مواد معدنی موجب تحلیل عضلانی و استخوانی میشود.

در آخر یادمان باشد هرگونه برنامه ریزی برای کاهش وزن در افراد مسن بدون مشاوره با پزشک کاملا خطرناک می باشد. کاهش وزن بدون برنامه ریزی توسط یک متخصص میتوان به قیمت شکستگی های استخوانی ، کاهش توان جسمانی و حتی مرگ تمام شود.

استاد راهنما:

دکتر مریم ابوالحسنی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر بهزاد خلفی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.