مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

علایم و نشانه های  دیابت نوع ۲ چیست ؟

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است . که با سطح بالای قند در خون شناخته می شود.دیابت نوع ۲ همچنین دیابت رایج در بالغین هم نامیده می شود . به همین دلیل است که تقریباً همیشه در اواسط و اواخر بزرگسالی آغاز می شود.چاقی به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد .

علایم و نشانه های  دیابت نوع ۲ چیست ؟

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است . که با سطح بالای قند در خون شناخته می شود . دیابت نوع ۲ همچنین دیابت رایج در بالغین هم نامیده می شود . به همین دلیل است که تقریباً همیشه در اواسط و اواخر بزرگسالی آغاز می شود . با این حال تعداد کودکان و نوجوانانی که این شرایط را بروز می دهند ، همچنان بیشتر و بیشتر می شود. دیابت نوع ۲ بسیار بیشتر از دیابت نوع ۱ شایع است . و واقعاً یک بیماری متفاوت است . اما در میزان قند خون بالا و عوارض قند خون بالا با دیابت نوع ۱ مشترک است.

در هنگام هضم ، غذا به اجزای اساسی تقسیم می شود . کربوهیدرات ها به قند های ساده ، عمدتا گلوکز تقسیم می شوند . گلوکز یک منبع مهم انرژی برای سلول های بدن است . برای تأمین انرژی سلول ها گلوکز باید خون را ترک کرده و به سلول ها وارد شود .

انسولین همچنان که در خون حرکت می کند ، به سلول ها اخطار میدهد که گلوکز هارا دریافت کنند . انسولین یک هورمون تولید شده توسط پانکراس است . پانکراس یک عضو در شکم است . وقتی سطح گلوکز در خون افزایش می یابد ، ( مثلاً بعد از غذا ) پانکراس انسولین بیشتری تولید می کند .

دیابت نوع ۲ زمانی اتفاق می افتد که سلول های بدن در مقابل اثر معمولی انسولین مقاومت نشان دهند . که این اثر عبارت است از وارد کردن گلوکز خون به سلول . به این وضعیت مقاومت انسولین گفته می شود . در نتیجه سطح گلوکز شروع به افزایش  در خون می کند .

در افراد مبتلا به مقاومت انسولین ، پانکراس می بیند که سطح قند خون در حال افزایش است . در نتیجه پانکراس با ایجاد انسولین اضافی برای حفظ قند خون طبیعی به این وضعیت پاسخ می دهد . با گذشت زمان مقاومت بدن به انسولین بدتر شده و همچنین لوزالمعده ( پانکراس ) انسولین بیشتر و بیشتری تولید می کند . در نهایت لوزالمعده خسته می شود و نمی تواند با تقاضای بیشتر و بیشتر برای تولید انسولین ادامه دهد . در نتیجه سطح قند خون شروع به افزایش می کند .

دیابت نوع ۲ در خانواده ها ارثی است . چاقی به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد .

علایم و نشانه های دیابت:

علائم دیابت عمدتا مربوط به سطح بالای قند خون است که عبارتند از :

 تکرر ادرار

– تشنگی و گرسنگی بیش از حد

کاهش وزن

افزایش حساسیت به عفونت ها ، به خصوص عفونت های قارچی

– سندرم هیپراسمولار (سندرم هیپراسمولار دیابتی وضعیت خطرناکی است و زمانی رخ می دهد که قند خون شما بسیار بالا باشد. زمانی که قند خون شما به این مقدار بسیار بالا برسد، خون شما غلیظ شده و منجر به سندرم هیپراسمولار می گردد. قند اضافی از خون شما وارد ادرار شده و باعث یک فرایند فیلتراسیون می شود که منجر به دفع مایعات فراوان از بدن شما می گردد. سندرم هیپراسمولار دیابتی معمولاً در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ رخ می دهد اما ممکن است در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند نیز بروز کند).

سندرم هیپراسمولار دیابتی درمان نشده می تواند منجر به دهیدراسیون یا از دست دادن شدید مایعات گردد. این وضعیت می تواند باعث سردرگمی ، ضعف ، تهوع و حتی تشنج و کما کردد و کشنده باشد و  اجرای مراقبت های پزشکی فوری ضروری است.

همچنین درمان نا مناسب دیابت نوع ۲ می تواند علائمی ایجاد کند . دارو های کاهش میزان گلوکز نسبت به مصرف غذا می تواند منجر به عوارض قند خون پایین ( هیپوگلایسیمی ) شود .

علائم هیپوگلایسیمی( قند خون پایین) عبارتند از :

– تعریق

– لرزش

– سرگیجه

– گرسنگی

– گیجی

– تشنج و از دست دادن هوشیاری

شما می توانید با خوردن و نوشیدن چیز ها ی شیرین و مواد غذایی که دارای کربوهیدرات هستند ، هیپوگلایسیمی را اصلاح کنید . این کار باعث افزایش سطح قند خون شما می شود .

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.