مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است؟

تحقیقات نشان می دهد کسانی که در ریسک ابتلا به دیابت تیپ ۲ هستند میتوانند با کاهش وزن، فعال بودن، اصلاح شیوه تغذیه، مصرف داروهای خاص (اکثر مواقع متفورمین) از احتمال بروز آن پیشگیری کنند.

آیا دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است؟

مطالعات نشان میدهد کسانی که در ریسک ابتلا به دیابت تیپ ۲ هستند میتوانند با اقدامات زیر از احتمال بروز آن پیشگیری کنند:

  • کاهش وزن( در صورت اضافه وزن)
  • فعال بودن
  • اصلاح شیوه تغذیه
  • مصرف داروهای خاص (اکثر مواقع متفورمین)

شواهدی هم وجود دارد که نشان میدهد ترک سیگار ریسک دیابت تیپ ۲ را کاهش میدهد، همچنین دلایل خوب بسیاری برای ترک سیگار وجود دارد: ترک سیگار ریسک سکته مغزی، بیماری قلبی و بسیاری از مشکلات دیگر را کم میکند.

چه چیزی ریسک دیابت تیپ ۲ را بالا میبرد؟

عوامل خطر ابتلا به دیابت تیپ ۲ شامل موارد زیر میباشد:

  • اضافه وزن یا چاقی( به ویژه اگر قسمت عمده آن در شکم باشد) هرچند چربی زیاد در پهلوها، ران و باسن هم ریسک ابتلا را بالا میبرد.
  • عدم انجام فعالیت فیزیکی کافی
  • سیگار
  • سابقه خانوادگی دیابت
  • داشتن سابقه دیابت در طی حاملگی

ضمنا ما آسیایی ها ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت تیپ ۲ داریم.

آیا روش هایی برای شناسایی افراد در معرض خطر وجود دارد؟

سه روش مختلف برای شناسایی این افراد وجود دارد و در هر سه روش هم میزان قند خون را با روش های متفاوت اندازه گیری میکنند.

اگرچه این تست ها، ما را قادر به پیش بینی دیابت میسازد ولی برای همه توصیه نمی شود. پزشک شما تصمیم میگیرد که آیا این تست ها برای شما مفید هستند یا نه. اکثر کسانی که تحت این آزمایش ها قرار میگیرند، اضافه وزن دارند یا ریسک فاکتور دیگری برای ابتلا به دیابت دارند. مِن جمله این ریسک فاکتورها عبارتست از سابقه دیابت حاملگی یا سابقه خانوادگی دیابت.

اگر آزمایش خون فردی نشان دهد که قند خونش بالاتر از حد نرمال است ولی آنقدر بالا نیست که او را بیمار مبتلا به دیابت بنامیم، او را در گروه “پیش دیابتی ها” قرار میدهیم. پیش دیابتی ها ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت دارند.

۱-قند خون ناشتا: این آزمایش میزان قند خون شما را اندازه میگیرد، در حالیکه طی ۸ ساعت گذشته، هیچ چیزی به جز آب نخورده و ننوشیده اید. در بیماران پیش دیابتی، قند خون ناشتا بین ۱۰۰ و ۱۲۵ است.

۲-تست تحمل گلوکز: برای انجام این تست ، شما برای ۸ الی ۱۲ ساعت هیچ چیزی نمیخورید و نمی آشامید. اما در عوض، بعنوان قسمتی از آزمایش یک نوشیدنی قندی مینوشید و ۲ ساعت بعد پزشک یا پرستار نمونه خون شما را برای سنجش میزان قند میگیرد. در بیماران پیش دیابتی، نتیجه تست تحمل گلوکز عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ خواهد بود.

۳-هموگوبینA1C

برای انجام این آزمایش، خوردن یا نوشیدن قبل از انجام آزمایش منعی ندارد.این تست میانگین قند خون شما طی ۲-۳ ماه گذشته را نشان میدهد. در بیماران پیش دیابتی، HbA1C  عددی بین ۵.۷ تا ۶.۴ خواهد داشت.

کسی که در مرحله پیش دیابتی است، باید چه کاری انجام دهد؟

در بیماران پیش دیابتی اصلاح سبک زندگی میتواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد.اقداماتی که میتوانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • وزن خود را کاهش دهید: کاهش ۵ الی ۱۰ درصد از وزن بدنتان ریسک ابتلای شما را بسیار کاهش میدهد.
  • شیوه تغذیه خود را اصلاح کنید: رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات و لبنیات کم چرب انتخاب کنید.میزان گوشت و شیرینی جات را در رژیم خود کاهش دهید. از نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه و آبمیوه های صنعتی پرهیز کنید.
  • ۳۰ دقیقه در هر روز فعالیت کنید: شما حتما نباید به باشگاه بروید و فعالیت سنگین انجام دهید تا سود بیرید. پیاده روی، باغبانی کردن و فعالیت های ورزشی سبک از جمله فعالیت هایی است که میتواند کمک کننده باشد.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید: اگر شما سیگار میکشید، از پزشک خود برای ترک سیگار راهنمایی بگیرید. اگر از کمک پزشک بهره ببرید و داروهای مناسب مصرف کنید، میزان موفقیت شما در ترک سیگار بالا میرود.
  • داروهای خود را درست مصرف کنید: اگر پزشک شما دارویی برایتان تجویز کرده است، آن را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. این داروها میتواند شامل داروهای پیشگیری از دیابت و یا داروهای ضد فشارخون یا کلسترول باشد. بیماران پیش دیابتی ریسک بالاتری نسبت به میانگین جامعه برای ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات دارند و مصرف این داروها برای آنها مهم و حیاتی است.

 

استاد ناظر:

دکترواشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

پریسا فیروزبخش

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.