مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

ابلیشن از طریق کتتر برای بیماران قلبی مبتلا به اختلال ریتم قلب

بیماری های اختلال ریتم قلبی که باعث می شوند قلب بصورت غیر طبیعی و یا تندتر از حالت عادی بزند را می توان با روشی به نام کتتر ابلیشن(از بین بردن کانون و علت تپش قلب با استفاده از وسایلی که به آنها کتتر می گویند و اغلب از طریق ورید ها یاشریان های اندام وارد بدن و سپس وارد قلب می شوند )درمان کرد.

ابلیشن از طریق کتتر برای بیماران قلبی  مبتلا به اختلال ریتم قلب

بیماری های اختلال ریتم قلبی که باعث می شوند قلب بصورت غیر طبیعی و یا  تندتر از حالت عادی بزند را می توان با روشی به نام کتتر ابلیشن(از بین بردن کانون و علت طپش قلب با استفاده از وسایلی که به آنها کتتر می گویند و اغلب از طریق ورید ها یا شریان های اندام وارد بدن  و سپس وارد قلب می شوند )درمان کرد. در این روش ایجاد حرارت مورد نیاز برای ابلیشن به وسیله عبور امواج در انتهای کتتر ایجاد می شود. در روش دیگری به نام ابلیشن سرد با عبور برخی از گازها و ایجاد سرمای شدید (فریز کردن ) ابلیشن انجام می شود. این باید عمل در بیمارستان انجام شود.

ضربان طبیعی قلب با ایجاد سیگنال های الکتریکی در نقطه ای نزدیک به بالای قلب ایجاد می شود. این سیگنال الکتریکی از مسیر خاصی در سرتاسر قلب پخش می شود و همزمان به پخش شدن منجر به انقباض عضله قلبی می گردد. هربار که قلب منقبض می شود ( در هر ضربان قلب) خون به همه بدن فرستاده می شود. در حالت طبیعی قلب در هر دقیقه ۶۰ الی ۱۰۰ بار می زند.

ضربان غیر طبیعی قلب چند علت میتواند داشته باشد از جمله :
  • سیگنال الکتریکی در یک محل غیرطبیعی از قلب ایجاد می شود.
  • سیگنال الکتریکی مسیر اشتباهی در قلب طی می کند.

ضربان غیر طبیعی قلب هم میتواند در افرادی با بیماری قلبی و هم در افراد سالم ایجاد شود.

عمل کتتر ابلیشن به این صورت است که آن بخشی از قلب که سیگنال های اشتباه تولید میکند یا مسیر اشتباه عبور سیگنال را از بین می برد. بعد از این عمل ضربان قلب به حالت عادی برمیگردد و احتمال بروز حملات تپش قلب از بین میرود.

جهت انجام این عمل آمادگی های خاصی نیاز است که پزشکتان برایتان شرح میدهد، برای مثال برخی داروها را باید قبل از عمل قطع کنید. حین عمل به شما داروی خواب آور میدهند. سپس پزشک لوله ی تو پر بسیار نازکی به نام کاتتر در رگ و یا رگهای بزرگ پای شما ( یا رگی دیگر) وارد میکند، سپس کتتر را به سمت قلب شما هدایت کرده و با استفاده از سیمی که داخل کاتتر است قسمت های کوچکی از قلب شما که باعث ضربان بیش از حد شده را از بین میبرد.در پایان عمل نیز پزشک کاتتر و سیم را از بدن شما خارج میکند.

بعد از عمل نیز پزشک و یا پرستارتان به شما توضیح خواهند داد که چه داروهایی باید مصرف کنید و از چه فعالیت هایی اجتناب کنید.

عوارض این عمل شامل :
  • خون ریزی، کبودی یا عفونت محل وارد شدن کاتتر
  • آسیب سیم ها به بافت قلبی
  • برخی افراد ممکن است به علت آسیب به مسیرهای طبیعی سیستم هدایت قلب نیاز به دستگاه ضربان ساز پیدا کنند. دستگاه ضربان ساز یا پیس میکر دستگاهی است که می تواند ضربان قلب بیمار را نرمال نگه دارد. این دستگاه در زیر پوست در قسمت بالایی قفسه سینه قرار میگیرد و توسط سیم هایی به قلب متصل می شود.
  • تشکیل لخته خون و رفتن آن به ریه ها و یا مغز

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.