مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

ارتباط مواد غذایی و نوشیدنی ها با اختلال های ریتم قلب ( آریتمی)

به نامنظمی ضربان قلب آریتمی میگویند که عوامل مختلفی مانند الکل وافدرا بر آن اثر میگذارند.لازم است آن عوامل را شناخته و از آن ها دوری کنیم.

ارتباط مواد غذایی و نوشیدنی ها با اختلال های ریتم قلب ( آریتمی)

به نامنظم شدن ضربان قلب آریتمی(arrhythmias) میگویند.بعضی از انواع مواد غذایی میتوانند باعث ایجاد آریتمی شوند. برای مثال کافئین و نوشیدنی های کافئینی(مثلا قهوه) میتوانند آریتمی ایجاد کنند. کافئین یک محرک برای افزایش ضربان قلب است ولی اگر به میزان مناسبی استفاده شود مشکلی ایجاد نمیکند.

شکل۱- بالا: نوار قلب منظم  پایین: نوار قلب نامنظم(آریتمی)

غذاهایی که آریتمی ایجاد میکنند را بشناسید!

به طور کلی اگر مقدار کمی  از هر نوع غذایی استفاده شود اثر چندانی بر نامنظمی ضربان قلب ندارد ولی استفاده ی بیش از حد، میتواند ضرر آفرین باشد. در زیر چند مثال آورده شده است:

۱-الکل

الکل در افرادی هم که مشکل قلبی ندارند هم میتواند باعث ایجاد آریتمی های مختلف با منشا حفرات فوقانی (دهلیزها) و تحتانی(بطن ها) قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی و تاکی کاردی بطنی شود. مصرف زیاد الکل باعث ایجاد بیماری های قلبیِ خطرناک مانند نارسایی قلبی ناشی از الکل(کاردیومیوپاتی الکلی) میشود. کسانی که مصرف الکل را قطع میکنند، شانس بیماری های و آریتمی های قلبی را برای خود کاهش داده اند.

۲-به رژیم های غذایی خود توجه کنید!

بسیاری از رژیم های غذاییِ کاهش وزن، برای قلب مضر می باشند. رژیم هایی که بر پایه مواد غذایی مایع و یا مواد غذایی پر پروتئین هستند، میتوانند روی ضربان قلب اثر گذاشته و آریتمی ایجاد کنند. اگر میخواهید رژیم غذایی بگیرید و سابقه آریتمی دارید، حتما با پزشک خود مطرح کنید.

۳-درمان های گیاهی

بعضی از مردم از گیاهی به نام “افدرا”  Ephedra) یا ( ma huang برای درمان سرماخوردگی، حساسیت و افزایش توان ورزشی و … استفاده میکنند. این گیاه اگر به میزان زیادی استفاد شود باعث ایجاد فشار خون و آریتمی می شود. همچنین ریسک بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

محسن صالح طبری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.