مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

داروهایی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون رایج ترین مشکل ریتم قلب است داشتن این شرایط شما را در ریسک سکته  مغزی وحملات تپش قلب و مشکلات دیگر قرار می دهد.

داروهایی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

فیبریلاسیون رایج ترین مشکل ریتم قلب است.این شرایط شما را در ریسک سکته  مغزی وحملات تپش قلب و مشکلات دیگر قرار می دهد.

اگر شما  فیبریلاسیوندهلیزی داشته باشید ممکن است :

۱_احساس تنگی ، فشار و درد در قفسه سینه کنید

۲_احساس گیجی و منگی یا حتی بیهوشی گذرا کنید

۳_احساس سخت شدن تنفس مخصوصا هنگام ورزش داشته باشید

چرا برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی نیاز به دارو داریم؟

فیبریلاسیون دهلیزی شما را در خطر سکته مغزی و مشکلات دیگر قرار می دهد.دارو هایی که پزشک  شما تجویزمی کند می توانن به پایین آوردن این خطرات کمک کند. همچنین می تواند نشانه های بیماری را کم کند .

چه دارو هایی ممکن است نیاز باشد؟

سه نوع داروی اساسی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی وجود داردکه شامل :

۱- داروهای کنترل کننده سرعت ضربان قلب: این داروها شامل بتا بلاکر ها مثل  metoprolol        carvedilol  و مسدود کننده کانال های کلسیمی مثل , Verapamil diltiazem. این دارو ها با کم کردن سرعت ضربان قلب باعث کاهش احساس طپش و دیگر علایم بیمار می شوند.

۲-دارو های کنترل کننده ریتم قلب : مثل  amiodarone , sotalol . این داروها به قلب در حفظ ریتم نرمال کمک میکنند.

۳- داروهای ضد انعقاد: این دارو ها با اثر ضد انعقادی خود از  لخته شدن خون در قلب (که به علت این ریتم غیر طبیعی مستعد  تشکیل لخته شده است) جلوگیری میکنند.قدیمی ترین و رایج ترین در این دارو ها وارفارین است. اگر وارفارین مصرف کنید خون شما باید مرتبا از لحاظ میزان رقت خون با آزمایش PT, INR بررسی شود.

۴- داروی ضد انعقاد جدید هم داریم به نام dabigatran, apixaban, rivaroxaban , edoxaban . این دارو ها مثل وارفارین عمل میکنند اما نیازی به بررسی مرتب ندارند.

بیشتر پزشکان داروهای کنترل کننده سرعت ضربان قلب را برای افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند تجویز میکنند. بعضی ها هم به جا داروهای کنترل کننده سرعت ضربان  قلب دارو های کنترل کننده ریتم قلب مصرف می کنند .این دارو ها می تواند انتخاب بهتری برای افرادی که بعد از مصرف داروهای کنترل کننده سرعت ضربان قلب همچنان نشانه هایی از بیماری را دارند باشد.بعضی ها هم هر دوی این دارو ها را مصرف می کنند.

بیشتر افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند دارو های ضد انعقاد را برای جلو گیری از ابتلا به سکته مصرف می کنند. این داروها می تواند خطر بروز سکته مغزی را در این بیماران تا حد زیادی کاهش دهند. ولی از طرف دیگر در صورت عدم مصرف درست و پیگیری میزان رقت خون بصورت منظم ( اغلب آزمایش PT , INR ماهیانه) باعث بروز خونریزی شود.

پزشک شما بر اساس موارد زیرتعیین می کند که کدام دارو ها برای شما مناسب تر است :

-سن شما

-نشانه های بیماری شما  اینکه این نشانه هاچند وقت به چند وقت اتفاق می فتد

-سایر مشکلات مربوط به سلامتی شما

-چند وقت است که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شده اید

پزشک شما احتمالا باید چندین بار مقدار داروی شما را تنظیم کند.گاهی اوقات افراد باید چندین داروی متفاوت را امتحان کنند تا دارویی که برای آنها بیشترین تاثیر را دارد مشخص شود .اگر داروی شما تاثیرات جانبی آزار دهنده  دارد یا توان مالی خرید آن را ندارید با دکتر خود در این مورد صحبت کند.اغلب راههایی برای برخورد با این مشکلات وجود دارد که اولین قدم صحبت با دکتر معالج شما است.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه صادقی گیل زاد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.