مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چگونه با رژیم های غذایی مناسب فشار خون بالا را به زانو در آوریم؟

امروز اکثر جوامع اعم از صنعتی و در حال توسعه با فشار خون دست و پنجه نرم می­کند، این بیماری علاوه از مشکلاتی که خود دارد زمینه ساز بیماری های دیگری از جمله مشکلات مر بوط به قلب و عروق است. نکته ی قابل توجهی که وجود دارد این است که با رژیم های غذایی متناسب میتوان به راحتی این بیماری را شکست داد. رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH از جمله رژیم های غذایی مهمی  هستند که مارا در مدیریت بهتر این بیماری کمک می­کند.

چگونه با رژیم های غذایی مناسب فشار خون بالا را به زانو در آوریم؟

نوشته شده توسط دکتر احمدرضا واشقانی فراهانی

 

رژیم غذایی مدیترانه ای:

رژیم سنتی مدیترانه ای شامل موادی است که حداقل فرآوری را دارند؛ مانند انواع دانه ها، لوبیا، آجیل، خرما و انواع میوجات و سبزیجات. مردم مناطق مدیترانه مواد لبنی را در حد مناسب و معقول مصرف می ­کنند. در مناطق ساحلی مصرف ماهی همواره دیده می­شد. گوشت قرمز به ندرت و فقط در مناسبت ها استفاده می­شود. روغن زیتون به فراوانی بکار میرود و از میوه به عنوان دسر استفاده می­شود.

در راستای سلامتی مان متعادل غذا بخوریم
در راستای سلامتی مان متعادل غذا بخوریم

رژیم غذایی DASH:

این برنامه غذایی سرشار از میوجات و سبزیجات است، در داشتن مواد لبنی کم چرب یا فاقد چربی در حد متوسط و دارای مقادیر بسیار کمی نمک و شیرینی است. همچنین این رژیم حاوی غلات بخصوص غلات کامل، گوشت، ماهی و مرغ تازه و کم چرب می باشد و همچنین از حبوبات و آجیل نیز بهره می گیرد. این رژیم در اصل برای کاهش کلسترول و وزن بدن تهیه شده است. یک روش سالم و بهداشتی برای خوردن که طوری طراحی شده است که با سبک زندگی  مردم و تمایلات غذایی مردم بیشترین همخوانی را دارد و در عین حال تمامی مواد غذایی مفید و سالم از رژیم مدیترانه ای را هم در برمی­گیرد. مدل های جدیدی از این رژیم با توجه به این موضوع که نوع چربی ای که افراد استفاده میکنند مهم­تر است از مقدار چربی­ای که استفاده می­کنند،  طراحی شده اند. تحقیقات نشان داده اند که رژیم هایی که سرشار از چربی­های مایع (مثل روغن های گیاهی و روغن های تهیه شده از آجیل و غلات کامل) و پروتئین هستند، می­توانند میزان کلسترول و فشار خون را تنظیم کرده و به این ترتیب برای سلامت قلب مفید باشند. آخرین مدل های این رژیم علاوه بر رعایت این موارد، دارای چربی­های بهداشتی و سالم، گوشت های کم چرب و پرندگان بدون پوست است.

استفاده از سبزیجات با رژیم مدیترانه ای و DASH
استفاده از سبزیجات با رژیم مدیترانه ای و DASH

 

استفاده از سبزیجات و کنترل فشار خون
استفاده از سبزیجات و کنترل فشار خون

 

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استاد راهنما:

دکتر علی واشقانی فراهانی

دکتر علی واشقانی فراهانی

 

ویراستار:

دکتر احسان سرایی

دکتر احسان سرایی

احمدرضا واشقانی فراهانی

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.