مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

 چرا بعد از خوردن غذا احساس سیری نمی‌کنید؟

معمولا غذا خوردن و احساس سیری به دنبال آن، آمیخته است با احساس لذت و رضایت، اما هنگامی که پس از اتمام غذا خوردن احساس سیری نکنید، بیشتر غذا می خورید و یا از خوردن غذا احساس رضایت نمیکنید

 چرا بعد از خوردن غذا احساس سیری نمی‌کنید؟

معمولا غذا خوردن و احساس سیری به دنبال آن، آمیخته است با احساس لذت و رضایت، اما هنگامی که پس از اتمام غذا خوردن احساس سیری نکنید، بیشتر  غذا  می­خورید و یا از خوردن غذا احساس رضایت نمی­کنید. اگر سعی دارید وزن خود را کنترل کنید ،عدم احساس سیری می تواند باعث نگرانی تان شود. احساس سیری بعد از  صرف یک وعده غذایی، فرآیند پیچیده ­ای است که هورمون­ها و مغز شما در آن شرکت دارند. درک چگونگی آغاز این فرآیند به شما کمک می­کند، بدانید چرا بعد از  صرف وعده غذایی کاملا احساس سیری نمی­کنید.

هورمون­ها و مغز

معده شما بعد از پرشدن پیام هایی به مغز ارسال می­کند. درست همانطور که تلفن چند بار زنگ می­خورد تا  یک نفر به آن پاسخ دهد، انتقال پیام از معده  به مغز هم بی درنگ صورت نمی گیرد.

معده شما  به ۱۰تا ۴۵ دقیقه زمان احتیاج دارد تا کوله سیستوکینین آزاد کند، هورمونی که پیام  سیر شدن  را به مغز شما  مخابره می کند. بنابراین اگر بسیار سریع غذا بخورید این هورمون نمی­توانند پیام سیر شدن را ارسال کند.

غذا خوردن با ذهن آگاهی

احساس سیری بعد از صرف یک وعده غذایی می­تواند منشا فیزیکی مثل کشیده شدن دیواره معده در اثر پر شدن و همینطور منشا ذهنی داشته باشد. بخش ذهنی احساس سیری، ناشی از رضایتمندی بعد از خوردن غذاست. حس چشایی و بویایی نقش مهمی در احساس سیر شدن بعد از غذا خوردن بازی می­کنند. اگر سریع غذا بخورید در مقایسه با زمانی که آرام غذا را بجوید و هر لقمه غذا را مزه کنید، ممکن است بعد از تمام شدن غذا احساس سیری نکنید. این همان مفهوم ذهن آگاهی در غذا خوردن است که لذت خوردن منجر به افزایش احساس سیر شدن می شود.

میزان انرژی دریافتی

میزان کالری غذا می­تواند احساس سیری شما را تحت تاثیر قرار دهد. با خوردن غذاهایی که انرژی کم دارند، به این معنی که دارای کالری کم و حجم بیشتر هستند، شما می توانید حجم زیادی از مواد غذایی را مصرف کنید بدون اینکه کالری بیش از حد دریافت کنید. وقتی غذاهای کم کالری می­خورید، می­توانید مقدار بیشتری از آن را  بخورید به طوری که با پر شدن حجم معده و کشیده شدن دیواره آن،­ ترشح هورمون های احساس سیری آغاز می شوند. به این موضوع فکر کنید: خوردن دو کوکی شکلاتی از نظر انرژی معادل خوردن یک کاسه پر سالاد با گوجه فرنگی، خیار و سس کم کالری است. در اینجا شیرینی و سالاد ممکن است کالری قابل مقایسه داشته باشند، اما بعد از خوردن سالاد به احتمال زیاد، بیشتر احساس سیری می کنید. اگر معمولا بعد از خوردن غذا احساس سیری نمی­کنید بهتر است رژیم غذایی خود را به مواد غذایی کم کالری تغییر دهید.

مقاومت به لپتین

برای بعضی­ها، به آرامی و آگاهانه غذا خوردن برای ایجاد احساس سیری کافی نیست. این عدم احساس سیری احتمال دارد به دلیل آن باشد که بدن آنها  به درستی از هورمون لپتین استفاده نمی­کند، این هورمون مرتبط با احساس سیری و رضایتمندی بعد از صرف غذاست.

به طور معمول، لپتین بعد از یک وعده غذایی ترشح شده و باعث می­شود مغز شما یک سیگنال برای جلوگیری از خوردن غذا بفرستد. اگر مقاومت لپتین وجود داشته باشد، بدن شما این سیگنال­ها ی احساس سیری را به درستی دریافت نمی­کند. در نتیجه پس از خوردن غذا، ممکن است احساس سیری نکنید. اگر مطمئن نیستید که هورمون های مرتبط با هضم غذا یا لپتین در بدن شما به درستی عمل می­کنند، با پزشک خود صحبت کنید.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مونا گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.