مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چالشی به نامِ سیر شدن!

سیری؛ حسی است که با خوردن مقداری کافی از غذا به ما دست می دهد؛ درهنگام غذاخوردن و به دنبال آن با کشیده شدن دیواره ی معده، نوعی سیگنال ایجاد می شود. دراین حین شما می توانید از غذا خوردن دست بکشید.با گذشت ۲۰ دقیقه از زمان غذا خوردن، پیام سیری شکل می گیرد، میزان هورمون کمتر در برابر میزان غذای کم آزاد می شود. این میزان ترشح کم از هورمون، شخص را راضی نکرده که این امر شکستن رژیم غذایی را در پی خواهد داشت

چالشی به نامِ سیر شدن!

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چه زمانی معنی گرسنگی به سیری تغییر می کند؟! با ما همراه باشید تا با نگاهی علمی تر به حس سیر شدن بپردازیم
.

سیرشدن به چه معناست؟

سیری؛ حسی است که با خوردن مقداری کافی از غذا به ما دست می دهد.در حقیقت این امر نتیجه ای ست از به تعادل رسیدن پیام های هورمونی و عصبی که از مغز به معده می رسد. البته فاکتور های دیگری نظیر ارزیابی حسی –کیفی غذا در این روند مداخله می کنند.

مکانیسم های بازخوردی:

با اینکه گرسنگی و سیری را تعریفی ساده در مقابل یکدیگر می بینیم؛ اما عملکردی پیچیده در پشت این مکانیسم های بازخوردی وجود دارد. درهنگام غذاخوردن با تغییر وضعیت و کشیده شدن دیواره ی معده، نوعی پیام ایجاد می شود. گیرنده های حساس یه کشش، این پیام ها را به مغز ارسال می کنند که در طی آن معده بزرگتر  می شود. در این حین است که شما می توانید از غذا خوردن دست بکشید.

“”درهنگام غذاخوردن و به دنبال آن با تغییر وضعیت و کشیده شدن دیواره ی معده، نوعی سیگنال ایجاد می شود. در این حین است که شما می توانید از غذا خوردن دست بکشید!””

هورمونی بنام گِرلین؛ با خالی شدن معده پیام گرسنگی را تولید می کند. این هورمون در حین غذاخوردن کاهش می یابد.در نتیجه پیام های بیشتری به مغز ارسال می شود که نتیجه این پیام ها، دست کشیدن از غذا خوردن هستند.

زمان بندی:

متخصصان تغذیه بر این باورند که با گذشت ۲۰ دقیقه از زمان غذا خوردن، پیام سیری شکل می گیرد و به مغزمی رسد.این دیدگاه ممکن است شما را متقاعد کند که اگر با عجله غذا می خورید، از این پس با سرعت کمتر غذا میل کنید.

از مزایای دیگر آهسته غذا خوردن نیز؛  بیشتر لذت بردن از مزه و طعم غذا است. این موضوع بیش از پیش رضایت ذهنی را تقویت کرده و به دنبال آن هضم را بهبود می بخشد.

همچنین متخصصان تغذیه راه حلی را پیشنهاد می کنند که می توان به کمک آن ،مقدار سیر بودن را ارزیابی کرد. گاهی با برخاستن و ایستادن در زمان غذا خوردن، می توان متوجه احساس سیری شد. در این حین اگر احساس خوشایندی داشتید، می توانید از غذا خوردن دست بکشید. با این کار شما می توانید از پرخوری جلوگیری کنید.

“”گاهی با برخاستن و ایستادن در زمان غذا خوردن، می توان متوجه احساس سیری شد که می توانید از غذا خوردن دست بکشید””

شکل۱- فیبر ها با میزان کمی کالری میتوانند حجم زیادی از غذا را به خود اختصاص دهند

کُلِسیس توکینین(cholecystokinin):

هورمون کُلِسیس توکینین توسط سیستم گوارش تولید می شود.این هورمون زمانی که چیزی می خوریم به مغزمان پیام ارسال می کند.میزان ترشح این هورمون رابطه مستقیمی با میزان وعده غذایی دارد.

در رژیم کاهش وزن ؛ میزان هورمون کمتری در برابر میزان غذای کم آزاد می شود. این میزان ترشح کم از هورمون، شخص را راضی نکرده و بالعکس او را تشویق به خوردن غذای بیشتر می کند که این امر شکستن رژیم غذایی را در پی خواهد داشت.

بالا بردن میزان فیبر در وعده غذایی می تواند شانس موفقیت رژیم غذایی را افزایش دهد.

“”میزان هورمون کمتری در برابر میزان غذای کم آزاد می شود که این میزان ترشح کم از هورمون، شخص را راضی نکرده که این امر شکستن رژیم غذایی را در پی خواهد داشت.””.

تغدیه و کودکان:

انجمن تغذیه آمریکا ؛ در راستای سلامت و وزن ایده آل کودکان، خانواده ها را از خوراندن کل وعده غذایی بطوریکه بیش از میل کودک باشد را  منع می کند. این انجمن در مقابل توصیه می کند که اجازه دهید کودک با علائمِ سیر شدن ، نظیر بی توجهی و بازی کردن با غذا ، میز را ترک کند. این برخورد، علاقه ای منطقی در کودک ایجاد می کند که در نتیجه ی آن، رفتار پرخوری نیز به مراتب کاهش می یابد.

” انجمن تغذیه آمریکا ؛ در راستای سلامت و وزن ایده آل کودکان، خانواده ها را از خوراندن کل وعده غذایی بطوریکه بیش از میل کودک باشد ،منع می کند”

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

ایلیا مهریزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.