مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

زخم پای دیابتی به علت آسیب به عروق خونی پا و نیز آسیب به اعصاب پا ایجاد می شود. کنترل قند خون می تواند موجب کاهش بروز این دو آسیب و در نتیجه کاهش بروز زخم پای دیابتی شود. همچنین حتی در صورت بروز زخم پای دیابتی،کنترل قند خون می تواند خطر قطع اندام را کاهش دهد.

در کنار کنترل قند خون، مراقبت از پاها نیز در کاهش خطر ابتلا به زخم پای دیابتی مهم است. در مجموع،رعایت  این نکات می تواند خطر بروز زخم پای دیابتی را کاهش دهد

پیشگیری اولیه از زخم پای دیابتی

نوشته شده توسط دکتر حدیث میرزائی گودرزی

 

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث بدتر شدن مشکلات قلبی و عروقی میشود، علاوه بر آن گردش خون را در پا کاهش می دهد، پس هم می تواند باعث ایجاد زخم پای دیابتی شود و هم اینکه خوب شدن زخم پای دیابتی را به تاخیر بیندازد.

از انجام فعالیت هایی که باعث آسیب به پاهایتان میشود اجتناب کنید

برخی از فعالیت ها مثل پیاده روی با پای برهنه، گذاشتن وسایل حرارتی یا بطری آب داغ روی پا، یا گذاشتن پا درون وان حمام قبل از چک کردن دمای آب می تواند خطر آسیب به پا و بروز زخم پای دیابتی را افزایش دهد.

هنگام کوتاه کردن ناخن هایتان مراقب باشید

ناخن های هر انگشت را در امتداد همان انگشت کوتاه کنید و برای از بین بردن لبه های تیز ناخن آن را سوهان بکشید، هیچ گاه ناخن هایتان را از ته نگیرید.

همچنین اگر تاول روی پاهایتان مشاهده کردید آن را باز نکنید. در صورت فرو رفتن ناخن در گوشت پا، برای خارج کردن آن تلاش نکنید و سعی کنید آسیبی به پوست پا وارد نکنید. در صورت بروز تاول یا فرورفتگی ناخن در گوشت پا به پزشک مراجعه نمایید.

روزانه پاهای خود را بشویید و سپس دقیق بررسی کنید

برای شستشوی پاهایتان از آب ولرم و صابون استفاده کنید، بعد از شستشو، پاهایتان را به آرامی خشک کنید و سپس روی پا کرم یا لوسیون مرطوب کننده بمالید.

سپس تمامی سطح پوست هر دو پا را چک کنید تا مطمئن شوید ترک خوردگی، تاول، ورم یا قرمزی وجود نداشته باشد، به ویژه پوست بین انگشتان و زیر انگشتان پا را روزانه معاینه کنید زیرا ممکن آسیبی آن جا باشد که از چشم شما پنهان بماند.

اگر معاینه ی تمام سطح پوست پا برای تان مشکل است، می توانید از یک آیینه برای دیدن کل پا استفاده کنید یا از یکی از اعضای خانواده یا فرد دیگری بخواهید که در معاینه به شما کمک کند.

در انتخاب جوراب و کفش دقت کنید

از جوراب های کتان که محکم به پا و ساق نچسبد استفاده کنید و هر روز جوراب هایتان را عوض کنید.

از کفش های راحت استفاده کنید، کفش هایتان نباید تنگ باشد و سعی کنید از کفش هایی استفاده کنید که مناسب قالب پای شما باشد. اگر پاهایتان شکل خاصی دارد یا دچار زخم شده است می توانید کفش مخصوص پای خودتان را سفارش بدهید . این کفش ها می تواند از پیشرفت زخم در آینده جلوگیری کند.

استفاده از کفی های طبی نیز میتواند فشار وارد شده به کف پا را کاهش دهد.

معاینه سالیانه توسط پزشک

فراموش نکیند که پاهایتان حداقل هر سال یک بار باید توسط پزشک معاینه شود، اما اگر تغییری در پا رخ دهد تعداد این معاینات بیشتر می شود.

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استاد راهنما:

دکتر البرز شرافتی

دکتر البرز شرافتی

ویراستار:

دکتر احسان سرایی

دکتر احسان سرایی

دکتر حدیث میرزائی گودرزی

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.