مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی به شرایطی گفته میشود که قلب توانایی پمپ کردن خون را به صورت طبیعی ندارد، این باعث اختلال قلب در کار به جریان انداختن خون در بدن میشود. در نتیجه مایع در بدن تجمع پیدا میکند و اعضا بدن به اندازه ی نیازشان خون دریافت نمیکنند. این موضوع باعث تورم بدن، احساس خستگی و به سختی نفس کشیدن میشود.

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی به شرایطی گفته میشود که قلب توانایی پمپ کردن خون را به صورت طبیعی ندارد، این باعث اختلال قلب در کار به جریان انداختن خون در بدن میشود. در نتیجه مایع در بدن تجمع پیدا میکند و اعضا بدن به اندازه ی نیازشان خون دریافت نمیکنند. این موضوع باعث تورم بدن، احساس خستگی و به سختی نفس کشیدن میشود.

بطور خلاصه برخی از علائم نارسایی قلبی شامل احساس خستگی و ضعف، سخت نفس کشیدن، ورم شکم و پا و ساق پا و مچ پا، افزایش وزن ناگهانی و… است.

فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

فیبریلاسیون دهلیزی باعث اختلال در تپش قلب میشود. در فیبریلاسیون دهلیزی سیگنال های الکتریکی که ضربان قلب را کنترل میکنند غیر طبیعی میشود بنابراین دو حفره بالایی قلب ( دهلیزها) ضربان نامنظم پیدا میکنند. در ادامه این اتفاق خون در دهلیزها تجمع پیدا میکند و میتواند لخته تشکیل دهد که این لخته ها میتوانند از طریق رگ های خونی به مغز رفته و منجر به سکته ی مغزی شوند.

علاوه بر خطر سکته مغزی، فیبریلاسیون دهلیزی باعث احساس تپش نامنظم قلب می شود و ممکن است باعث سرگیجه یا تنگی نفس شود.

بطور خلاصه برخی از علائم فیبریلاسیون دهلیزی شامل احساس تپش قلب یا ضربان نامنظم، احساس غش کردن یا سرگیجه، تنگی قفسه سینه و یا درد قفسه سینه.

آیا ممکن است یک فرد هم دچار فیبریلاسیون دهلیزی و هم نارسایی قلبی شود؟

بله، بسیاری از مردم این دو بیماری را باهم دارند، که معمولاً در ابتدا تنها دچار یکی از آنها میشوند ولی به مرور زمان بیماریشان بدتر میشود و روی عملکرد قلبی تاثیر میگذارد و منجر به بروز بیماری دیگر میشود.

از کجا بدانیم که نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را باهم داریم؟

اگر شما هردو بیماری را داشته باشید با بدتر شدن یکی دیگری نیز شرایطش بدتر میشود.  اگر این اتفاق بیفتد پزشک شما سعی دارد بفهمد کدام یک در شرایط وخیمتری است تا آن را زودتر درمان کند. اگر هردو شرایط همزمان برایتان ایجاد مشکل میکند احتمالا باید همزمان تحت درمان برای هردو قرار بگیرید

درمان همزمان نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی

درمان به علائم شما و علت ایجاد نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی بستگی دارد. برای یافتن علت پزشک شما با شما صحبت خواهد کرد و معایناتی انجام خواهد داد و احتمالا یک سری ازمایشات درخواست میکند.

درمان نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی باهم متفاوت است ولی میتوانند همزمان مورد درمان قرار بگیرند. نارسایی قلبی با انواع داروها درمان میشود. بیشتر مردم باید چندین دارو  در روز دریافت کنند. این داروها علائم شمارو بهتر کرده و میتواند به طول عمر شما نیز اضافه کند.

برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی از چند روش میتوان استفاده کرد از جمله دارو ها، کاردیوورژن ( عبارت است از استفاده از یک جریان ضعیف برق برای درست کردن ریتم قلبی)، روشی به نام ابلیشن که در آن با استفاده از گرما یا سرما آن بخشی از قلب که سیگنال های نابجا  میفرستد را از بین میبرند، استفاده از دستگاه ضربان ساز که در بدن بیمار قرار میگیرد و سیگنال های منظم برای کنترل ریتم قلبی میفرستد و در آخر روش های جراحی برای بلوک کردن مسیرجریان سیگنال ها در قلب.

درصورتی که علائمتان بدتر شد یا علائم جدید پیدا کردید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.