مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مصرف کننده وارفارین چه کارهایی باید انجام بدهد؟

وارفارین یک داروی رقیق کننده خون است که در برخی بیماری ها برای جلوگیری از ایجاد لخته تجویز میشود.مصرف کننده این دارو باید؛
داروی وارفارین را هر روز در زمان مشخصی مصرف کند و هیچ دوزی از دارو را فراموش نکند.
حتما ازمایش خون خود را به موقع انجام بدهید.
در صورتی که تغییری در رژیم غذایی خود داده باشید یاحال عمومی بدی داشته باشید و ناخوش باشید ویا داروی جدید را شروع کرده باشید باید آزمایش مجدد انجام دهید.

مصرف کننده وارفارین چه کارهایی باید انجام بدهد؟

وارفارین چیست ؟

وارفارین {که نام تجاری کومادین یا جانتووین شناخته میشود}ماده ای است که نمی گذارد خون لخته بشود.علاوه بر وارفارین دارو های دیگری نیز با نام های مختلف مانند …دابی گاتران .ریواروکسابان و….. با مکانیسم اثر متفاوت وجود دارند. به این دسته از دارو ها رقیق کننده خون یا انتی کواگولانت میگویند.

چه موقع پزشک وارفارین را برای شما تجویز میکند؟

هدف اصلی پزشک از تجویز این نوع از دارو ها برای جلوگیری از لخته شدن خون و یا از بین رفتن لخته های است که به وجود امده اند. تاثیر این داروها قطعی نیست اما احتمال لخته شدن خون را بسیار کاهش میدهند. و در شرایط و بیماریهایی که احتمال ایجاد  لخته خون و یا حرکت آن در بدن وجود دارد تجویز میگردد.

پزشکان برای این افراد وارفارین را تجویز میکنند:

  • افرادی که نوعی اختلال ریتم در قلب خود دارند که فیبریلاسیون دهلیزی نام دارد.در این افراد وارفارین باعث کاهش سکته مغزی با جلوگیری از تشکیل لخته. میشود.
  • افرادی که عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا لگن داشته اند.

وارفارین از تشکیل لخته در پا{که به ان ترمبوز ورید عمقی میگویند }جلوگیری میکنند.

  • افرادی که تعویض دریچه قلب داشته اند.وارفارین در این افراد از تشکیل لخته بر روی دریچه های مصنوعی قلب جلوگیری میکند.

یک مصرف کننده وارفارین چه کارهایی باید انجام بدهد؟

کافیست به مواردی که در زیر امده است دقت کنید:

  • راجع به دوز وارفارینی که مصرف میکنید زمان مصرف ان اگاه باشید.شکل ظاهری قرص ها را بدانید.
  • علت اینکه شما این دارو را استفاده میکنید را هم بدانید.
  • وارفاین در دوز های مختلف و رنگ های متفاوت وجود دارد که دوز هر کدام بر روی ان نوشته شده است.چنان چه رنگ، شکل و مقدار دارویی که دارید با داروو هایی که قبلا استفاده میکردید متفاوت است حتما به پزشک خود بگویید.

 

  • داروی وارفارین را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید و هیچ دوزی از دارو را فراموش نکنید.تنها زمانی که نیاز به دادن ازمایش هست در صورت نیاز پزشک به شما میگوید که برای چند روز یا فقط برای ان روزی که ازمایش خون دارید مصرف دارو راقطع کنید. به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع نکنید.اگر هم روزی مصرف دارو را فراموش کردید با صحبت با پزشک خود دوباره به مصرف دارو ادامه دهید.
  • قرص هارا در جعبه های یاداور هفتگی بریزید . با این کار شما به راحتی میتوانید در روزهایی که قرار است دوز مفاوتی بخورید به یاد داشته باشید.همینطور میزان دوز دارویی که هر روز قرار است بخورید را میتوانید از روی جعبه قرص ها بدانید و فراموش نکنید.حتی مطمین شوید که هر روز دارو هایتان را مصرف کرده اید.

 

  • حتما ازمایش خون خود را به موقع انجام بدهید.زمانی که شروع به مصرف ارفارین میکنید پزشک با توجه به جواب ازمایش دوز وارفارین شما را تعیین میکند.نام این ازمایشات PT و INR  است. خود پزشک در صورت نیاز زمان انجام ازمایشات را  به  شما میگوید.چنان چه دوزی از دارو را قبل از انجام ازمایش فراموش کردید حتما به پزشک بگویید.
  • در صورتی که تغییری در رژیم غذایی خود داده باشید یاحال عمومی بدی داشته باشید و ناخوش باشید ویا داروی جدید را شروع کرده باشید باید آزمایش مجدد انجام دهید.
  • حتما قبل از استفاده از هر گونه دارو یا ماده گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. خیلی از داروها بر اثری که وارفارین دارد اثر میگذارند بنابراین تمام داروهایی را که میخورید را به پزشک خود بگویید این دارو ها میتوانند توسط هر پزشکی یا هر فردی به شما داده شوند.همچنین از مصرف دارو های مسکن یا ضد درد با ضد سرفه که دارای اسپرین یا ایپوبروفن هستند اجتناب کنید.و حتما مطمین باشید که هر پزشکی که واسه شما دارو تجویز میکند اگاه باشد که شما وافارین مصرف میکنید.
  • مصرف ویتامین k ویا مواد غذایی سرشار از این یتامین بر میزان رقیق کنندگی وارفارین تاثیر دارد. ویتامینk در اجیل وخشکبار ها و سبزیجات و… وجود دارد.نباید میزان ویتامینی که یک روز میخورید با روز دیگه متفاوت باشد .با مصرف میوه و سبزیجات تازه به صورت روزانه مقدار ویتامین k دریافتی شما هم در هر روز یکسان خواهد بود.

  • پرهیز از مصرف الکل . خوردن الکل بصورت همزمان با مصرف وارفارین احتمال خونریزی شما را بیشتر میکند.
  • اگر دچار ناراحتی هایی مثل اسهال تب و عفونت و یا حتی نخوردن غذا شدید حتما به پزشک مراجعه  کنید تا نیاز شما به تغییر دوز وارفارین مشخص گردد.
  • هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود را به پزشک خود بگویید.
  • یک نشان به همراه داشته باشید در اغلب موارد داشتن یک دستبند یا گردنبند یا چیزی مانند این ها… میتواند به شما یاداوری کند که وارفارین خود را مصرف کنید.با داشتن این نشان در صورتی که  برای شما حادثه ای برایتان اتفاق بیفتد و نتوانید وضعیت خود را برای دیگران توضیح دهید یا بیهوش باشید این نشان به دیگران  کمک میکند که شما وارفارین مصرف میکنید. همیشه اسم و شماره تلفن فردی که بشود در شرایط اورژانس با او ارتباط برقرار کرد را به همراه داشته باشید
  • اگر قصد بارداری دارید به پزشک خود بگویید.زیرا ارفارین به جنین اسیب وارد میکند و حتی باعث مرگ جنین میشود.

استاد ناظر:

دکتر علی وشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

زهرا صنعتیان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.