مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مصرف هر میزان از الکل سلامتی را به مخاطره می اندازد!

روزانه ۲٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر مصرف الکل از دست می دهند. محققان سرطان را به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر منتسب به الکل در افراد مسن تر از ۵۰ سال معرفی کرده و هشدار می دهند “هر میزان” از مصرف الکل مخاطرات سلامتی به همراه دارد.

مصرف هر میزان از الکل سلامتی را به مخاطره می اندازد!

روزانه ۲٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر مصرف الکل از دست می دهند. محققان سرطان را به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر منتسب به الکل در افراد مسن تر از ۵۰ سال معرفی کرده و هشدار می دهند “هر میزان” از مصرف الکل مخاطرات سلامتی به همراه دارد.

این نتایج در مقاله ای از سری مطالعات مربوط به بار جهانی بیماری ها (GBD) در مجله معتبر پزشکی Lancet در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ انتشار یافته است. گفتنی است این مطالعه بر اساس تحلیل داده های مربوط به ۲۸ میلیون نفر از ۱۹۵ کشور دنیا برای تخمین شیوع مصرف و میزان مصرف الکل و همچنین خطرات سلامتی مرتبط با آن انجام شده است. نکته قابل توجه در مورد این تحقیق آن است که محققان با بهره گیری از روش های نوین تحلیل داده ها، بهبود روش انجام مطالعه، حجم نمونه وسیع مورد بررسی و همچنین رفع محدودیت های مطالعات پیشین تلاش کرده اند تا واقعیت های مرتبط با مصرف الکل را نشان دهند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که الکل عامل ۴% از مرگ و میر زنان و ۱۲% از مرگ و میر مردان ۱۵ تا ۴۹ ساله است. جالب توجه است که الکل از طریق فعالسازی بیماری سل و افزایش تصادفات رانندگی باعث افزایش مرگ و میر در این گروه سنی می شود. همچنین به ترتیب ۲۷% و ۱۹% از مرگ و میر خانم ها و آقایان مسن تر از ۵۰ سال به الکل منتسب بوده که سرطان مهم ترین علت آن بوده است.

به صورت کلی، مصرف روزانه یک نوشیدنی الکلی (معادل ۱۰ گرم اتانول خالص یا حدود ۹۰ میلی لیتر شراب) خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با الکل را ۰٫۵% افزایش می دهد. این در حالی است که  مصرف روزانه ۵ نوشیدنی این خطر را ۳۷% افزایش می دهد. در واقع اثرات مضر مصرف الکل با نوشیدن روزانه حتی یک نوشیدنی ایجاد شده و با افزایش مصرف آن افزایش می یابد. جالب توجه است محققان در این مطالعه با تحلیل های آماری به این نتیجه رسیدند که هر میزانی از مصرف الکل برای سلامتی زیان بار است.

نویسنده مسئول این مطالعه، دکتر Griswold، اظهار می کند: “اگر چه مطالعات گذشته اثرات مفیدی برای مصرف اندک الکل ذکر کرده اند، مطالعه ما نشان می دهد که مصرف الکل بیش تر از آن که مفید باشد، زیان بار است.” وی اضافه می کند در مطالعه اخیر ارتباط قوی مصرف الکل با سرطان، خودزنی، تصادفات رانندگی و بیماری های عفونی از اثرات احتمالی مفید الکل بر برخی از بیماری ها بیشتر بوده است که نشان می دهد مصرف الکل بیشتر زیان رسان است.

دکتر Griswold بر اساس نتایج این مطالعه خواستار سیاست گذاری های سلامت عمومی در جهت کاهش مصرف الکل و همچنین تغییر باور رایج مبنی بر سودمند بودن مصرف الکل شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که مصرف الکل و مخاطرات مرتبط با آن، با صنعتی تر شدن جوامع به چالشی روز افزون تبدیل خواهد شد که اقدامات عملی را برای تغییر این وضعیت می طلبد. به همین دلیل دکتر Gakidou، یکی دیگر از محققان این مطالعه، یادآور می شود در صورت عدم اقدام عملی در جهت کاهش مصرف الکل، در آینده با تبعات آن مواجه خواهیم شد. از جمله این اقدامات عملی می توان به اعمال مالیات بر خرید و فروش الکل، کاهش دسترسی به آن و محدود کردن تبلیغات آن اشاره کرد.

در نتیجه، اگر چه مطالعات قبلی امکان اثرات مفید را در موارد اندکی از بیماریها با مصرف روزانه بسیار کم مطرح کرده بودند، جدیدترین مطالعه که به نوعی شاید قوی ترین آن ها هم باشد این دیدگاه را زیر سوال می برد. در حقیقت، محققان در مطالعه بررسی شده سعی کرده اند تا با رفع محدودیت های مطالعات قبلی نتایج محکمتری درباره اثرات الکل ارائه کنند. به همین دلیل سیاست گذاران حوزه سلامت باید در جهت کاهش مصرف الکل قدم برداشته و باورهای نادرست مردم مربوط به مصرف الکل را اصلاح کنند.

منابع:

 https://www.medscape.com/viewarticle/901126

 https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31310-2/fulltext

 

استاد ناظر:

دکتر علی واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

آریا امین الرعایا

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.