مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

اگر بیماری قلبی داریم با چه تغذیه ای مانع سکته قلبی و مغزی خود شویم؟

با توجه به افزایش بار بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی، داشتن زندگی سالمی و افزایش طول عمر به میزان قابل توجهی وابسته به غذایی هست که می­خوریم. نکته ی مهمی که وجود دارد این است نوع و تنوع مصرف و استفاده از جایگزین مناسب به صورت اثربخش تری نسبت به کاهش مصرف برخی موارد غذایی میتواند اثرات مطلوب داشته باشد. بنابراین با رعایت حدود مصرف می­توانیم از بروز سکته ی قلبی جلوگیری کنیم.

اگر بیماری قلبی داریم با چه تغذیه ای مانع سکته قلبی و مغزی خود شویم؟

نوشته شده توسط دکتر احمدرضا واشقانی فراهانی

 

انتخاب های خوبی که میتوانیم داشته باشیم؛

  • میوجات و سبزیجات
  • روغن های مایع مثل روغن زیتون، روغن کانولا، روغن سویا، روغن آفتابگردان، انواع آجیل و دانه ها…
  • چربی حاوی امگا-۳ مثل روغن ماهی
  • ماهی
  • غلات کامل مثل سبوس

انتخاب های پرخطر که میتوانیم داشته باشیم؛

  • گوشت حاوی مواد نگهدارنده ، کره و مواد لبنی پرچرب
  • روغن های ترانس
  • نمک
  • کلسترول
  • دریافت بیش از حد کربوهیدرات (مصرف بیش از ۶۵ درصد از کالری روزانه)

سال­ها باور بر این بود که استفاده از یک رژیم کم چرب، خطر بیماری های قلبی و احتمالا سکته را کاهش می دهد. سکته همانند بیماری شریان های کرونر در اغلب موارد زمانی رخ می دهد که شریان های حامل اکسیژن مسدود شوند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که بعضی چربی های سالم- غالبا برگرفته از سبزیجات- می توانند خطر حمله قلبی و  سکته شما را کاهش دهند. در رابطه با بیماران قلبی تست های بالینی نشان داده اند که رژیم های حاوی چربی­های سالم به اندازه مداخلات درمانی می­توانند جان مردم را نجات دهند.

نخستین باری که دانشمندان پی بردند بعضی چربی ها سالم تر از سایر چربی ها هستند؛ از نتایج یک مطالعه بین المللی در سال ۱۹۶۰ بدست آمد؛ نتایج این مطالعه نشان داد منطقه ای که کمترین میزان بیماری قلبی را دارد ازقضا کشوری است که بیشترین دریافت چربی را هم دارد (حدود ۴۰% کالری دریافتی روزانه)! چربی مورد استفاده در این منطقه بیشتر از سبزیجات مانند روغن زیتون تامین می شد.

مطالعه ی دیگری که با عنوان سلامت پرستاران انجام گرفت، نشان داد که هیچگونه ارتباطی بین میزان دریافت چربی و مشکلات قلبی وجود ندارد و تفاوت های اصلی در نوع چربی مورد مصرف می­باشد. در این مطالعه زنانی که بیشترین میزان بروز بیماری را داشتند، بیشترین میزان مصرف چربی های ترانس و اشباع را نیز داشتند. از سوی دیگر زنانی که کمترین میزان مشکلات  قلبی را داشتند، به میزان کمی روغن ترانس استفاده می­کردند در حالی که به میزان زیادی روغن های غیر اشباع مانند روغن زیتون در رژیم غذاییشان قرار داشت و در سال ۲۰۰۶ به این نتیجه رسیدند که لزوما مصرف کمتر چربی­ها از بروزبیماری های قلبی جلوگیری نمی­کند!

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استاد راهنما:

دکتر علی واشقانی فراهانی

دکتر علی واشقانی فراهانی

 

ویراستار:

دکتر احسان سرایی

دکتر احسان سرایی

احمدرضا واشقانی فراهانی

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.